Case – Clearkitchen

Greenbuddy

Lijken nét planten

Greenbuddy kan je voorzien van levensechte kantoorplanten of kamerplanten die door de hoogwaardige kwaliteit bijna niet van echt te onderscheiden zijn.

THE CHALLENGE

Realtime XML feed met weerdata

Bieden op basis van correlaties.

Greenbuddy heeft Jermaya gevraagd om het budget beter te alloceren in de vorm van seasonality. Het was aan de hand van de audit al duidelijk te zien wat het weer deed met de conversieratio’s en het budget. 

Daarom besloot Jermaya om advertenties aan te passen aan het weer. Op het weer gebaseerde advertenties, is de praktijk waarbij consumenten worden getarget op basis van het lokale weer. 

Met andere woorden, advertenties en kosten per klik werden weergeven aan de hand van de weersomstandigheden van de bezoeker. 

Ook werd de ad copy aangepast aan de hand van het weer. Bij goed weer werd de tweede headline aangepast naar ‘Kom vandaag naar de winkel’ en bij slecht weer ‘Maak vrijblijvend een afspraak’.

De advertenties en CPC’s werden aangepast op basis van een XML feed. De XML feed van Buienradar biedt dagelijks de weersomstandigheden. De advertenties waren getarget op provincieniveau. Met 3 winkels (door heel Nederland) kan het voorkomen dat het in de provincie Amsterdam de zon schijnt en in Breda regent. Daar is rekening mee gehouden. Advertenties en bodaanpassingen werden realtime geautomatiseerd.

Buienradar heeft een XML feed die gekoppeld kan worden in Channable, dat automatisch weersvoorspellingen doet als ook realtime weersvoorspellingen, waardoor de relevantie van de advertenties wordt vergroot. Evenzo, als de zoekopdracht ’s avonds wordt uitgevoerd, wordt het weer voor de volgende dag weergegeven. Als het weer er niet goed uitziet, wordt de bodaanpassing automatisch verlaagd – wat betekent dat er minder budget wordt geïnvesteerd, wat het budget concentreert en bijgevolg leidt tot meer zichtbaarheid en meer playouts op dagen met goed weer.

Door historische weergegevens af te zetten tegen verkoopstatistieken voor Greenbuddy, ontdekte Jermaya dat een temperatuurstijging van 2 graden boven de maandelijkse norm een ​​verkoopstijging veroorzaakte. Met geautomatiseerde regels kon Jermaya de sweetspot vinden tussen bezoekgedrag en het weer.

Benadering

  1. Aan de hand van weerdata gekeken naar de de correlatie tussen het weer en het maken van een afspraak en winkelbezoek.
  2. Campagnes ingesteld op provincieniveau. Weer kan erg verschillen tussen de verschillende provincies.
  3. Remarketing campagne als Gmail Sponsored Promotion advertentie als het weer boven de 10 graden was. 
  4. Weekenden met mooi weer kregen een bodaanpassing van +75% en remarketing +100%.

Implementatie & strategie

Het gebruik van weather-based advertenties had een groot effect op het aantal afspraken en winkelbezoek.

  • Positionering van Greenbuddy op provincieniveau
  • Kosten per conversie verlagen
  • Relevantie en zichtbaarheid van de advertenties vergroten
  • Het budget efficiënt gebruiken om zoveel mogelijk relevante zoekopdrachten te tonen aan de hand van het weer.
  • -35% kosten per conversie (pdf-downloads, contact leggen, brochures bestellen) in vergelijking met vorig jaar
  • + 32% zichtbaarheid in vergelijking met vorig jaar
  • 600 automatische advertentie-aanpassingen op dagen met slecht weer uitgevoerd en 26% van het budget werd automatisch ingesteld voor gebruik op dagen met goed weer.
  • +27% meer afspraken in vergelijking met vorig jaar.
Heb je een project dat je wilt bespreken?

Heb je een online marketing vraag? Ben je op zoek naar expertise in online marketing? Stuur mij dan een berichtje op LinkedIn.

Meerdere Case Studies