Freelance Digital Marketing Consultant

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Wat zijn aangepaste intentiedoelgroepen

Door de jaren heb ik in Google Ads veel nieuwe features gezien. Een van deze features, die relatief recentelijk zijn aangepast, zijn de soorten targetingopties in het Display Netwerk.

aangepaste intentiedoelgroep google ads

In het bijzonder zijn aangepaste intentiedoelgroepen en aangepaste affiniteitsdoelgroepen samengevoegd tot aangepaste doelgroepen. 

In plaats van te kiezen uit een vooraf ingestelde doelgroepenlijst met opties van Google, kunnen we onze eigen doelgroepen maken op basis van hun interesses en in sommige gevallen, hun bezoekersgedrag. Ik gebruik aangepaste doelgroepen steeds vaker en daarom wil ik er graag wat tijd aan besteden om dit nog eens goed uit te leggen. 

  1. Interesse en gedrag
  2. Bezochte websites
  3. Gedownloade apps
  4. Bezochte fysieke locatie

Wat zijn de opties voor aangepaste doelgroepen in Google Ads?

Aangepaste doelgroepen worden gebruikt voor display- en YouTube-advertenties. Om te beginnen is het goed om te begrijpen wat elke targetingtype voor elk campagnetype precies doet.

Interesse en gedrag intentie-doelgroepen

De eerste mogelijkheid, is om gebruikers te targeten op basis van hun interesses of gedrag. Wanneer je de muis over het ondersteuningsvak beweegt, volgt hier de beschrijving die Google mij geeft:

Voer interesses in die uw ideale klant vertegenwoordigen. Doe dit met behulp van zoekwoorden of woordgroepen. Uw advertenties bereiken dan mensen die, op basis van hun gedrag en activiteiten, waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in uw producten of deze willen kopen. Denk aan apps die ze gebruiken of het type content dat ze online zoeken.

Dit lijkt een beetje op zoekwoorden targeting in het Zoeknetwerk. Alleen dan is het voor het Google Display Netwerk net even wat breder, maar daar vertel ik later in dit artikel meer over.

nieuwe aangepaste doelgroep aanmaken

Als je bijvoorbeeld gebruikers probeert te targeten die een tweedehands auto willen kopen, typ je zoiets als ‘tweedehands auto’s’, waarna Google je een aantal andere zinnen laat zien die je kunt targeten op basis van wat gebruikers intypen. Naarmate je meer zoekwoorden toevoegt, zie je het grafiek van Audience Insights aan de rechterkant, aangepast, op basis van de doelgroep die je hebt geselecteerd om op te nemen.

Daarin is er ook een verschil tussen het Google Zoeknetwerk versus het Google Display Netwerk.

De eerste optie betekent dat je op gebruikers richt, zoals eerder vermeld: op basis van hun interesses en koopintenties.

De tweede optie is gedetailleerder: gebruikers die op Google naar een van deze termen hebben gezocht.

Dit betekent dat je in feite retargeting voor al deze zoekopdrachten uitvoert voor alle termen die je toevoegt (en alle termen die daarmee ‘vergelijkbaar’ zijn), zolang jouw advertentie wordt weergegeven op een kanaal van Google. Deze kanalen zijn onder meer: YouTube, Google Discover en Gmail.

Helaas is het Google Display Netwerk niet een van die kanalen. Elke website is eigendom van individuele gebruikers of bedrijven en hebben zich aangemeld voor Google AdSense om inkomsten te genereren met hun website.

Uiteindelijk kunnen we mensen opnieuw targeten op basis van wat ze zochten op Google, en vervolgens onze relevante advertenties plaatsen wanneer ze video’s op YouTube bekijken of e-mailberichten lezen op Gmail.

Gebruikers targeten die verschillende websites bezoeken

Onder het kolom Interesses en gedrag vind je het gedeelte Of mensen die browsen op websites vergelijkbaar.

best practices aangepaste doelgroepen

Hier kun je de type websites als URL opgeven. Om duidelijk te maken: dit is geen manier om specifieke websiteplaatsingen te targeten, maar eerder te profiteren van alle kennis en inzichten van Google Ads. Als je bijvoorbeeld opgeeft: Nuon.nl, dan zijn de vergelijkbare websites die je target: Energiedirect.nl, et cetera.

Als je bijvoorbeeld een e-commerce webshop hebt in elektronica, dan kun je kiezen om Tweakers.net te targeten.

Gebruikers die specifieke apps gebruiken

De volgende targetingoptie lijkt sterk op de opties voor websitetargeting, maar bevat in plaats daarvan apps.

Denk aan de soorten apps die potentiële klanten zouden gebruiken. Dit kan een permanent geïnstalleerde app zijn of iets meer tijdelijk. Voor het voorbeeld van tweedehands auto’s, zijn deze apps waarschijnlijk maar tijdelijk, omdat je de app niet langer gebruikt als je al een nieuwe, tweedehandse auto hebt gekocht.

Om te beginnen, typ ik een paar bedrijven in die ik ken en die voor veel gebruikers belangrijk zijn bij het zoeken naar een tweedehands auto.

Tijdens het typen vult Google automatisch de lijst aan die je kunt toevoegen op basis van de thema’s.

Denk goed na over de verschillende soorten apps die gebruikers gebruiken om hen te helpen een aankoop te doen of om interesse in een product of dienst te tonen, en hoe je deze kunt gebruiken voor het opbouwen van een aangepaste doelgroep. 

Gebruikers die bepaalde plaatsen hebben bezocht

De laatste targetingoptie die ik wil bespreken is dat je ook gebruikers kunt targeten waar zij onlangs nog zijn geweest.

hoe bereik je jouw doelgroep

Dit worden categorieën van fysieke locaties in plaats van de afzonderlijke plaatsen zelf, maar deze kunnen enorm nuttig zijn, afhankelijk van wie je probeert te bereiken.

Elk van deze fysieke locaties kunnen behoorlijk waardevol zijn. Tweedehands autodealers zijn zeer relevant voor de doeleinden buiten de zoekopdracht naar “tweedehands auto”, maar zelfs bij de meer algemene zoekopdracht naar “autodealer” zijn er enkele interessante opties rond specifieke merken. Als een tweedehands autodealer maar met één merk te maken heeft, of als ik de manager van een autobedrijf bij een merkdealer ben, kunnen dit ook goede mogelijkheden zijn om op te gaan focussen.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Stuur mij een bericht