zoekmachine adverteren

Wat is de campagnetype: Google Discovery

05 december, 2020

discovery capmagne best practices
Freelance AdWords specialist

By Jermaya

dec 05, 2020

Wat is de campagnetype: Google Discovery

Veel bedrijven focussen vaak alleen op performance marketing. Zij zijn alleen bezig met de onderste laag van de funnel en vergeten de bovenste laag van de funnel. Ze missen zo veel bezoekers, die in de oriëntatiefase zitten. Daarom heeft Google een nieuw campagnetype ontwikkeld: Google Discovery. Want Google Discovery in combinatie met de conversiegerichte biedstrategieën maakt het mogelijk om conversies te genereren vanuit de bovenste laag van de funnel.

Google Discovery, een mobielvriendelijke campagnetype om het voor adverteerders gemakkelijker te makemn bezoekers te bereiken die nog in de oriëntatiefase zijn, maar open staan om iets nieuws te proberen.

Wat zijn Google Discovery advertenties?

Discovery-advertenties combineren afbeeldingen met opties voor doelgroeptargeting om een ​​nieuwe advertentie-ervaring te creëren die vraag genereert, in plaats van te wachten tot een gebruiker de vraag uitdrukt in een zoekopdracht.

Google Discovery-advertentiecampagnes waren oorspronkelijk gepland om te worden uitgevoerd in de Discover-app van Google, maar deze campagnetype is uitgebreid naar YouTube en Gmail. Door uit te breiden naar deze kanalen, kunnen Discovery-advertenties potentiële nieuwe klanten voorzien van relevante inhoud tijdens het aankooptraject van een bezoeker.

Google Discovery-advertenties optimaliseren voor conversies, en op dit moment zijn de enige twee beschikbare biedstrategieën: ‘Conversies maximaliseren’ of ‘ Doel-CPA’ .

De meeste campagnetypes uit het Display-netwerk worden meer afgerekend op zichtbaarheid en awareness. Discovery wordt dus afgerekend op je eigen conversieacties in het account.

Waar wordt Google Discovery weergegeven?

Google Discovery wordt weergegeven op drie belangrijke platformen:

Discover, YouTube en Gmail.

Discover. De Discover-feed houdt gebruikers op de hoogte van nieuws, evenementen en andere interessante onderwerpen. Discover heeft meer dan 800 miljoen maandelijkse gebruikers, waardoor het een goed platform is om potentiële klanten kennis te laten maken met jouw merk.

YouTube. Ze worden weergegeven in de YouTube Home-feed. Dit is een goede zichtbare locatie en ideaal om de interesse van nieuwe gebruikers te trekken.

Gmail. Door Google Discovery weer te geven op het Gmail-tabblad Promoties, kun je nieuwe gebruikers bereiken in hun e-mailinbox zonder opdringerig te zijn, maar toch toonbaar te zijn om op te vallen.

Voorbeelden van Google Discovery advertenties

Hier is een voorbeeld van Discovery-advertenties op alle drie de plaatsingen: YouTube, Discover en Gmail.

Dit is een voorbeeld van een Discovery carousel:

Google Discovery instellen

Als je ooit een display campagne met responsieve zoekadvertenties hebt opgezet, dan is het voor jou ook eenvoudig om een Google Discovery campagne op te stellen. Een groot deel van het proces komt namelijk overeen.

1. Begrijp de belangrijkste verschillen tussen discovery en responsieve zoekadvertenties

Laten we, voordat ik inga op de stappen voor het maken van Discovery advertenties, de verschillen bekijken tussen het instellen van Discovery en Responsive Search. De verschillen zijn vrij klein, maar ze hebben nog steeds een impact op de visuals.

  1. Vierkante logo’s worden bij Discovery advertenties in een cirkel bijgesneden, dus zorg ervoor dat je een versie beschikbaar hebt dat zich daarvoor leent.
  2. Discovery advertenties hebben veel strengere beleidseisen. Onscherpe afbeeldingen worden gemarkeerd voor beoordeling, evenals afbeeldingen die slecht zijn bijgesneden. Klikbare overlays zoals “klik hier” buttons zijn niet toegestaan ​​en worden ook gemarkeerd.

2. Selecteer de discovery advertentietypen

Er zijn twee indelingen voor Google Discovery advertenties: Discovery advertenties en Discovery carrousel advertenties.

Discovery advertenties

Discovery advertenties geven een statische afbeelding weer, samen met een kop en een beschrijving. Je moet meerdere koppen, beschrijvingen en afbeeldingen opgeven, zodat de AI van Google verschillende advertentievarianten kan testen en gebruikers uiteindelijk verschillende advertenties kan bieden.

Headlines – limiet van 40 karakters, geef maximaal 5 headlines op

Beschrijvingen – limiet van 90 tekens, geef maximaal 5 beschrijvingen op.

  1. Maximaal 20 afbeeldingen
  2. Toegestane afmetingen zijn onder meer:
  3. Landschap (1: 91: 1)
  4. Vierkant (1: 1)
  5. Portret (4: 5)
  6. Logo – (1: 1) Vierkante logo’s worden in een cirkel bijgesneden
  7. Bedrijfsnaam

URL – productspecifieke pagina’s (dwz productdetailpagina’s) zijn het beste.

Discovery carrousel

In plaats van een enkele afbeelding te kiezen zoals in de Discover advertentie, geeft de Discover carrousel al jouw afbeeldingen weer en laat de bezoeker door de collectie scrollen. Elke afbeelding krijgt een “kaart” of een pagina toegewezen en er kan slechts één afbeelding per kaart worden weergegeven. Afbeeldingen worden weergegeven in de volgorde waarin je ze uploadt.

Headlines – limiet van 40 tekens

Beschrijvingen – limiet van 90 tekens

  1. Eén afbeelding per kaart
  2. Maximaal 10 afbeeldingen
  3. Toegestane afmetingen zijn onder meer:
  4. Landschap (1: 91: 1)
  5. Vierkant (1: 1)
  6. Logo – (1: 1) Vierkante logo’s worden in een cirkel bijgesneden
  7. Bedrijfsnaam

URL – productspecifieke pagina’s (dwz productdetailpagina’s) zijn het beste.

3. Start een nieuwe campagne en selecteer een campagnedoel

Het opzetten van een Discovery advertentie is een heel eenvoudig proces.

Je klikt eerst op “Nieuwe campagne” en je selecteert dan “Sales, Leads of Websiteverkeer” als campagnedoel. 

4. Selecteer een campagnetype

Kies “Discovery” in het selectiescherm campagnetype.

5. Selecteer een biedstrategie

Selecteer “Conversies” in het gedeelte Bieden en voeg (eventueel) een doel-CPA toe.

Als je geen doel-CPA opgeeft, gebruik je de biedstrategie ‘Aantal conversies maximaliseren’. Google zal ook een doel-CPA-waarde aanbevelen op basis van markttrends als je er nog geen in gedachten hebt. Het moeten wel reële doelstellingen zijn. Houd daar ook rekening mee. Geef niet een te laag doel-CPA op.

6. Definieer de doelgroep en demografie

Geef jouw advertentiegroep een naam en selecteer de gewenste doelgroep. Advies is om verschillende doelgroepdefinities te onderscheiden in verschillende advertentiegroepen.

7. Kies tussen verschillende soorten discovery advertenties

Kies het type Discovery advertentie dat je wilt gebruiken.

8. Campagne is opgezet

Klik op Campagne maken. Je bent klaar!

Praktische tips voor Discovery-advertenties

Wil je het maximale uit jouw Discovery campagne halen? Hier zijn enkele tips:

Gebruik gerichte advertentieteksten

Gebruik een combinatie van native en promogerichte koppen en beschrijvingen in jouw Discovery-advertenties. Dit maakt het waarschijnlijker dat Google in staat zal zijn om de juiste boodschap aan een gebruiker te bieden, afhankelijk van waar ze zich bevinden tijdens hun aankooptraject.

Native ad-copy werkt het beste voor de Discover-feed, terwijl promogerichte copy beter is voor het Gmail-tabblad Promoties-inbox. Gmail-gebruikers die naar het tabblad Promoties gaan, zullen eerder naar deals zoeken.

Gebruik advertenties in elke trechterfase

Discovery advertenties kunnen in alle stadia van de trechter worden gebruikt. Je kunt het beste beginnen met remarketingdoelgroepen en van daaruit uitbreiden naar aangepaste doelgroepen en vervolgens in-market-doelgroepen.