Freelance Digital Marketing Consultant

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Price benchmark data Google Ads

Bekijk hoe concurrerend de prijzen van jouw producten zijn op basis van categorie, land en merk. Ontdek welke van de producten baat hebben bij een prijswijziging.

Prijsbenchmarkgegevens in Google shopping

Benchmarkgegevens is heel makkelijk toe te voegen in Google Shopping. Ik raad aan om dit altijd op Item_ID niveau te doen. Je gaat naar campagne (google shopping) > productgroepen > kolommen  > concurrentiestatistieken & shopping. Je selecteert dan ‘Gem productprijs’, ‘Prijs benchmarkproduct’ en ‘prijsverschil benchmarkproduct’:

price benchmark google ads

Bij het zien van deze gegevens moet je rekening houden met het volgende:

  • Gem. productprijs. Dit is jouw productprijs. Dit is het gemiddelde waarop jouw product werd getoond of in aanmerking kwam voor weergave in een veiling.
  • Benchmarkproductprijs. Dit is de productprijs van de concurrenten. Houd er rekening mee dat dit de gemiddelde ‘klikgewogen prijs’ is van het product. Dus prijzen met meer clicks hebben invloed op het gemiddelde.
  • Benchmark productprijsverschil. Dit is de belangrijkste maatstaf. Het is een percentage tussen de bovengenoemde kolommen. Dat wil zeggen, hoe ver jouw gemiddelde productprijs verwijderd is van de benchmarkdata. Het verschil wordt weergegeven in positieve of negatieve percentages.
  • Wat weer wel zo is, producten met lage prijzen worden meer op geklikt. Dus het benchmark productprijsverschil komt redelijk in de buurt met de goedkopere prijzen van een desbetreffende product.

Om het bovenstaande nog verder toe te lichten:

  • Concurrent A heeft een productprijs van €100,- met 10 clicks;
  • Concurrent B heeft een productprijs van €130,- met 3 clicks;
  • En jij hebt een productprijs van €124,- met 1 click;
  • Benchmark productprijs: (€100 * 10 + €130 * 3 + €124,- * 1) / 14 = €108,14
  • (€108,14 – €124) / €124,- * 100 = -12,79%.

Met andere woorden. Jouw product is gemiddeld gezien 12,79% duurder dan de gemiddelde concurrent.

Prijsbenchmarkdata automatiseren in Google Ads

Je kunt de data (op ID-niveau) genereren in een spreadsheet:

prijs benchmark google shopping
  1. Vul de ontvanger in (e-mailadres);
  2. Selecteer Google Spreadsheets en selecteer of je hem dagelijks, wekelijks of de eerste dag in de maand wil ophalen. Kies bijvoorbeeld voor wekelijks.
  3. Filter de producten zonder clicks of prijsbenchmarkdata weg.

Je kunt nu de spreadsheet koppelen in Channable als een extra import en daarin business rules instellen. Bijvoorbeeld:

Als product A een negatieve prijsverschil benchmark prijs heeft, sluit dan uit. Of bied dan met X% af.

channable spreadsheet import

Op deze manier ben je alleen maar aan het bieden op producten die prijsconcurrerend zijn. En weet, prijs is de belangrijkste factor om een product wel of niet te bestellen.

Goed om ook filters toe te passen in Google Ads.

  1. Filter op productgroepen > €0,00 Max. CPC. Dit geeft de garantie dat je alleen producten meeneemt, waar op geboden kan worden).
  2. Filter op ROAS (lager dan de target ROAS).. om er zeker van te zijn dat je niet de biedingen verlaagt van de producten die wel boven jouw ROAS target presteren. Ook al zijn de productprijzen boven benchmarkprijs.
  3. Filter op benchmark prijsverschil. Bijvoorbeeld 10%. Je ziet dan voor welke producten jij een te hoge prijs vraagt. Je kunt ervoor kiezen (mits ROAS niet goed presteert) om de CPC te verlagen of het product helemaal uit te sluiten.

Producten die vele malen goedkoper zijn kun je ook op filteren. Om dit te kunnen doen is het wel belangrijk dat:

  • Producten benchmark data hebben. In Google Merchant Centre kun je zien dat een groot percentage van de producten geen benchmarkprijs hebben. Dat komt omdat er producten zijn die een ander EAN-nummer hebben. Als jouw product een eigen EAN-nummer heeft, dan is er geen benchmarkprijs data.
  • Je producten moeten wel eerst clicks en impressies gegenereerd hebben. Als een product geen clicks en vertoningen heeft ontvangen, dan heb je geen benchmark-data.
  • Je kunt deze methode dus pas toepassen als de campagne al 1-2 maanden live hebt staan.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Stuur mij een bericht