SEO

Opschonen van Google Analytics verkeersbronnen

12 januari, 2021

verkeersbronnen google analytics opschonen
Freelance AdWords specialist

By Jermaya

jan 12, 2021

Opschonen van Google Analytics verkeersbronnen

Google Analytics is erg handig voor het gebruik en het traceren van problemen en trends. Maar voordat je dit doet moet het wel goed ingesteld staan.

Google Analytics moet worden gecontroleerd om ervoor te zorgen dat jouw gegevens nauwkeurig worden bijgehouden. Na verloop van tijd kunnen er problemen ontstaan, waardoor je de gegevens die je analyseert vervuilt zijn en niet goed staan ingesteld.

Het is belangrijk om een Google Analytics-account regelmatig te controleren om te zien of verkeersbronnen onjuist worden gecategoriseerd of te veel worden gerapporteerd.

Hoe je verkeer kunt controleren

De eerste stap bij het controleren van de Google Analytics verkeersbronnen is door naar Acquisitie > Alle verkeer > Bron / medium te gaan.

Stel de tijdsperiode in op een tijdsduur van 3 maanden.

In de bovenstaande schermafbeelding zie je bijvoorbeeld dat er meerdere bronnen zijn die zijn gelabeld als ‘verwijzing’.

s213.webhostingserver.nl is een spambot die verkeer naar de website stuurt. Het is geen echt verkeer en vervuilt de Google Analytics data. Andere referrals zijn verkeer dat op een link heeft geklikt die de URL-verkorter van het platform gebruikt.

Deze voorbeelden tonen problemen in de data aan, die moeten worden opgeschoond in het Google Analytics account.

Veelvoorkomende data problemen in Google Analytics

Er zijn verschillende problemen die voorkomen in Google Analytics accounts, die gedurende een bepaalde periode zonder controle de data vervuilen.

Verkeerd gecategoriseerd verkeer

Google Analytics identificeert de verkeersbron die naar een website komt via de verwijzingsbroninformatie die door de browser wordt overgedragen wanneer de bezoeker op de website landt. 

Regelmatig zien we dat verkeer wordt gecategoriseerd als ‘verwijzing’ terwijl het in feite beter zou worden gecategoriseerd als social of affiliate.

Verkeerde UTM-parameters

UTM-parameters zijn parameters die aan een link kunnen worden toegevoegd om verwijzingsbrongegevens te verstrekken.

De volgende website ‘domein.nl’ wil bijvoorbeeld kunnen zien wanneer een bezoeker op zijn site aankomt door op een Google Mijn Bedrijf-vermelding te klikken. Google Analytics meldt dat iedereen die op een Google Mijn Bedrijf-vermelding link klikt, ‘google / organisch’ is, maar het specificeert niet dat het een Google Mijn Bedrijf-vermelding was, die de bron van het verkeer was. De website zou de volgende URL op zijn Google Mijn Bedrijf-vermelding kunnen gebruiken om dat verkeer binnen Google Analytics beter te classificeren:

https://domein.nl?utm_source=google-my-business&utm_medium=organic.

Verkeer dat via deze link heeft geklikt, wordt bijgehouden als ‘Google mijn bedrijf / organisch’. UTM-parameters zijn uiterst nuttig om de bron van het verkeer te rapporteren.

UTM-links op interne pagina’s

Als een websitebezoeker op de website landt door een organische klik, dan wordt die gecategoriseerd als ‘google / organisch’. Als de website op de homepagina een banner-advertentie heeft met daarin een UTM-tag, dan registreert Google de bezoeker als een nieuwe sessie in Google Analytics als de bezoeker op de banner klikt.

De bezoeker landt dus eerst via organisch, maar doordat dezelfde bezoeker op de banner klikt, registreert Google hem als een nieuwe sessie, omdat interne UTM-tags worden geregistreerd als nieuwe bezoeker. Als de bezoeker dan ook nog eens een bestelling plaatst, dan verwijst Google de bestelling aan de banner en niet aan de primaire organische klik.

UTM-links zonder de medium

In het eerdere voorbeeld voor het taggen van een Google Mijn Bedrijf-vermelding met een UTM raadde ik aan om zowel een “bron” als “medium” parameter op te nemen. Advies is om dit eigenlijk altijd te doen. Je kunt dit eenvoudig doen via de UTM-builder.

Het risico is dat Google Analytics een UTM-parameter gebruikt om gegevens te vervangen, die het eerder uit de verwijzingsinformatie had kunnen halen als er geen UTM aanwezig was.

Als je in het voorbeeld van Google Mijn Bedrijf het ‘medium’ niet opneemt in de tag, dan verwijst Google hem niet naar ‘organisch’, maar wordt het verwezen naar ‘(niet ingesteld)’.

Botverkeer

Een ander oorzaak voor vervuilde data in Google Analytics zijn bots. Bots kunnen vaak worden gediagnosticeerd wanneer je gedurende een of twee dagen veel verkeer ziet dat geen menselijk gedrag vertoont. Komt dit verkeer bijvoorbeeld allemaal uit één bron of medium, maar bounced het meteen? Is de tijd op de pagina 0:00? 

Een onverwachte toename in het verkeer van een bepaalde bron moet worden onderzocht.  Mogelijk merk je ook veel verkeer afkomstig van onbekende sites in het rapport ‘Verwijzingen’. 

Zelfverwijzingen

Een andere oorzaak van onnauwkeurige data in Google Analytics zijn zelfverwijzingen. Dit is wanneer je merkt dat een van de verwijzingsbronnen in jouw verwijzingskanaal jouw eigen website is.

Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn, namelijk dat je niet alles correct hebt ingesteld op de website. Bijvoorbeeld:

Er is niet op elke pagina een Google Analytics tag ingesteld, daarom worden sommige pagina’s niet als onderdeel van de website gecategoriseerd in het kader van Google Analytics. Pagina A bevat de code, pagina B niet. Een bezoeker gaat van pagina A naar pagina B en weer terug naar pagina A. Pagina B wordt geregistreerd als verwijzingsbron.

Het is belangrijk om te weten dat eventuele wijzigingen die je aanbrengt in de manier waarop verkeer wordt gecategoriseerd in Google Analytics, het minder nauwkeurig wordt om data vóór de fix met na de fix te vergelijken. Zorg ervoor dat je aantekeningen maakt in de weergave van Google Analytics om te laten zien wanneer en welke wijzigingen zijn doorgevoerd om de nauwkeurigheid van de gegevens te verbeteren.

Verkeerd gecategoriseerd verkeer corrigeren

Verkeer dat door Google Analytics wordt gecategoriseerd, kunnen op twee manieren worden opgelost.

Onjuist toegeschreven organisch zoekverkeer

Als er verkeer wordt weergegeven in het rapport Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen waarvan je zeker weet dat het afkomstig is van een zoekmachine, kun je de organische zoekbronnen van Google Analytic gebruiken om dat verkeer opnieuw te classificeren als afkomstig van Google / organisch. 

Voordat je dit doet, moet je ervoor zorgen dat het verkeer zeker afkomstig is van de organische zoekresultaten. Het feit dat verkeer afkomstig is van ‘Google’, betekent niet dat het noodzakelijkerwijs organisch verkeer is. Je kunt ‘google.com’ bijvoorbeeld vaak zien als verwijzingsbron. Dit zijn wellicht bezoekers van andere Google-producten zoals Google Docs. Het zou verkeerd zijn om deze verwijzingsbron opnieuw te classificeren als een organisch bezoek.

Als je zeker weet dat de verwijzingsbron moet worden geclassificeerd als organisch verkeer, volg dan de richtlijnen van Google voor het gebruik van de functie ‘Organische zoekbronnen’.

In de richtlijnen van Google wordt bijvoorbeeld vermeld dat als zowel de zoekfunctie voor afbeeldingen als de standaard organische zoekresultaten dezelfde queryparameters gebruiken, je mogelijk per ongeluk al het verkeer naar de zoekresultaten voor afbeeldingen classificeert als standaard verkeer voor organische zoekresultaten.

Om deze toeschrijving te wijzigen, kun je deze zoekmachines in de lijst opnieuw rangschikken om prioriteit te geven aan de manier waarop sessies worden toegeschreven. In dit voorbeeld zou je images.google.nl vóór google.nl kunnen plaatsen, zodat zoekopdrachten correct worden toegeschreven.

Overig onjuist toegeschreven verkeer

Als het verkeer dat op de website landt een bron / medium heeft dat niet bedoeld is als [zoekmachine] / organisch en daarom niet kan worden geclassificeerd als ‘Google / Organisch’, moet je gebruik gaan maken van filters.

Filters veranderen permanent de manier waarop gegevens worden gerapporteerd in Google Analytics. Stel een testweergave in het account in om te controleren of de filter correct het verkeer toewijst. Gebruik het daarna als rapportageweergave.

Een veelvoorkomend voorbeeld van wanneer filters moeten worden gebruikt om verkeer opnieuw te classificeren, is voor sociale media. Twitter-, Facebook- en LinkedIn verkeer wordt vaak gezien in zowel de “Referral” als de “Social” kanalen. Dit komt doordat deze platforms verkeer verzenden vanuit verschillende subdomeinen. Google Analytics herkent er maar een paar als sociale mediabronnen.

De verwijzingsbronnen van een paar social media kanalen zijn:

  1. m.facebook.com
  2. t.co
  3. facebook.com
  4. linkedin.com
  5. l.facebook.com

Dit komt door de manier waarop de sociale mediaplatforms links verwerken vanaf hun platform. Facebook gebruikt “link shims” voor malafide URLs, Twitter gebruikt de linkverkorter “t.co” en LinkedIn heeft ook een eigen versie. Dit is zowel ontworpen voor de veiligheid van gebruikers die op de link klikken, als om het delen van links gemakkelijker te maken. Google Analytics herkent verkeer dat op deze verkorte URL’s klikt niet automatisch als afkomstig van een bron van sociale media.

Slecht gebruikte UTM’s repareren

UTM’s die op een website worden gebruikt om gegevens bij te houden die naar andere pagina’s op diezelfde site gaan, moeten worden verwijderd. Als je interacties met verschillende elementen op een website wilt volgen, gebruikt dan in plaats daarvan Google Tag Manager.

De gegevens die verloren zijn gegaan of zijn gewijzigd door UTM-parameters door interne links te gebruiken, kunnen niet worden hersteld. Gebruik dus geen UTM-tags voor interne links.

Als je ze niet kunt wijzigen, kun je filters gebruiken om de toekomstige data te corrigeren. Mogelijk heb je ergens een UTM-parameter waarbij het medium is ingesteld als ‘affiliate’ in plaats van ‘Affiliate’. Dit resulteert in twee afzonderlijke kanalen in Google Analytics omdat het hoofdlettergevoelig is. Je kunt echter filters gebruiken om dit om te zetten naar een kanaal.

Exclusief bot- en verwijzingsspamverkeer

In Google Analytics kun je bekende bots wegfilteren uit de data.

Te vinden onder Beheerder > Instellingen weergeven.

Dit zal echter niet voorkomen dat alle bots worden weggefilterd. Als je denkt dat een verwijzingsbron een bot is, kun je deze eruit filteren:

Exclusief zelfverwijzingen

Zie je jouw eigen website als verwijzingsbron? Mogelijk heb je niet op elke pagina van jouw site Google Analytics-tracking. Controleer welke methode je gebruikt om de code aan de site toe te voegen. 

Onthoud dat het bij Google Analytics altijd wordt aanbevolen om een ​​weergave te hebben die niet wordt gefilterd. Dit helpt als je merkt dat je per ongeluk gegevens hebt uitgesloten of gewijzigd met behulp van filters. 

Onthoud dat je die gegevens niet kunt herstellen vanuit de weergave waarop die filters zijn toegepast. Het wordt ook aanbevolen om een ​​testweergave in te stellen. Op deze manier kun je filters en andere wijzigingen gedurende een bepaalde periode testen. Zodra je tevreden bent dat ze naar verwachting werken, kun je de fixes uitrollen in jouw rapportageweergave.