600% omzetgroei

Verf in een concurrerende branche

In deze case wil ik dieper ingaan op de tactieken en strategieën, die ik heb toegepast en hebben geresulteerd in een omzetgroei van 600%.

Begin 2019 werd er contact opgenomen met het verzoek voor een gratis audit en vroeg mij dan ook om te kijken waar verbetering mogelijk was in de bestaande campagnes.

THE CHALLENGE

dynamisch pricing binnen een concurrerende markt

De focus kwam te liggen op 3 KPI’s: ROAS, budget en vertoningsaandeel. Toen ik het account verder in dook werd het steeds onwaarschijnlijker dat dit account met dezelfde structuur winstgevend zou kunnen zijn. 

Structuur was niet aanwezig en voor alle zoektermen werd de waarde constant geschat. Ik heb de Shopping structuur aangepast op 2 fronten, namelijk op basis van de structuur: Generiek, brand en product en de advertentiegroepen op productniveau.

Dit betekent dat elk product in de feed zijn eigen advertentiegroep heeft. Dit geeft mij het extra voordeel dat ik uitsluitingszoekwoorden op productniveau kan toevoegen (uitsluitingszoekwoorden kunnen alleen op advertentiegroepniveau worden toegevoegd, dus als je meer dan één product in een advertentiegroep hebt, kun je geen uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan een specifiek Product). Dit stelde mij in staat om te kijken welke zoektermen goed converteerde en welke zoektermen minder.

Sigma Nova Satin’ converteerde bijvoorbeeld goed bij de Sigma S2U productlijnen, maar minder goed bij de primers. En op den duur kon je ook zien dat de 5 liter potten beter converteerden voor de generieke zoektermen dan de 10 liter verfpotten. Dit duurden 2-3 maanden, voordat de structuur er goed in zat en de zoektermen aan de juiste advertentiegroepen werden getoond.

Uiteindelijk kon ik via Google custom labels de marges per product mee pushen en de producten op conversieratio niveau categoriseren. Met als doel om de campagnestructuur nog verder uit te breiden en te werken met verschillende portfolio biedstrategieën. Het stelde mij ook in staat om biedingen in te stellen en budgetten te alloceren op merk en niet-merk specifieke zoektermen. Alsmede ook op productniveau.

Doel van de campagne set-up

Het gebruik van deze structuur had een groot effect op het aantal transacties, vertoningsaandeel en omzet.

  • Budget spenderen op zoekwoordniveau;
  • Kosten per conversie verlagen;
  • Relevantie en zichtbaarheid van de advertenties vergroten voor de goed converterende producten en zoektermen.
  • +600% omzetstijging ten opzichte van de oude structuur;
  • + 32% vertoningsaandeel;
  • +437% meer transacties.
Heb je een project dat je wilt bespreken?

Heb je een online marketing vraag? Ben je op zoek naar expertise in online marketing? Stuur mij dan een berichtje op LinkedIn.

Meerdere Case Studies