Freelance Digital Marketing Consultant

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

How To: De waarde begrijpen van YouTube en smart shopping campagnes met het Google Ads Cross-Network attributierapportage

De klantreis wordt steeds complexer en dat met steeds meer contactmomenten dan ooit tevoren.

Dit kan leiden tot veel giswerk, aannames en testen met betrekking tot wat clicks en impressies in de bovenste trechter genereert. Google Ads heeft de mogelijkheid om toeschrijvingsrapportage te rapporteren, nu uitgebreid met YouTube en netwerkoverschrijdende data om inzicht te krijgen in het gehele traject van interesse naar aankoop.

Het netwerkoverschrijdende rapport van Google Ads is een enorme stap voorwaarts. Grote merken zijn van oudsher een van de adverteerders met de grootste uitgaven in Google Ads, waaronder Search, Shopping, Display en YouTube.

De laatste twee kanalen bieden vaak een ondersteunende rol in het aankooptraject en fungeren voornamelijk als touchpoint voor merken in een vroeg stadium.

De werkelijke waarde van display en YouTube is echter vaak niet zichtbaar met het standaard last-click-model, waarbij search en shopping campagnes doorgaans een groot deel van de eer krijgen.

Dit is problematisch, omdat het adverteerders aan het raden houdt naar de werkelijke waarde van kanalen te kijken, wat leidt tot een een verkeerde schatting in wat kanalen werkelijk opleveren.

Dat hoeft echter niet veel langer het geval te zijn met de nieuwe netwerkoverschrijdende attributie mogelijkheden van Google.

Adverteerders die het datagestuurde attributiemodel gebruiken, kunnen nu beter begrijpen hoe display- en YouTube-campagnes betrokkenheid en clicks stimuleren die tot conversies leiden. 

Dit omvat drie rapporten in de Google Ads-gebruikersinterface, waaronder de rapporten: toppaden, padstatistieken en ondersteunde conversies.

Je kunt deze rapporten vinden door in de interface naar Hulpprogramma’s en instellingen > Meting > Toeschrijving te gaan.

attributie youtube google ads

Opmerking: om de werkelijke waarde van dit rapport te analyseren, moet je wel hebben aangemeld voor de open bèta voor meerdere netwerken, zodat je netwerkoverschrijdende data binnen het bereik van het rapport kunt analyseren.

Er zijn verschillende manieren waarop je deze verbeterde rapportage kunt gebruiken om de besluitvorming te informeren over waar je jouw marketingbudget in 2021 kunt investeren.

YouTube genereert meer view-through conversies

Het is erg makkelijk om een kanaal op basis van de laatste klik te beoordelen. YouTube zou dan bijna altijd een verliesgevend kanaal zijn.

Maar met de nieuwe rapportages kun je een groot deel van de clicks en weergaven inzien om te kijken in hoeverre zij hebben bijgedragen aan een conversie.

netwerk google ads attributie

In het bovenstaande voorbeeld (overgenomen uit het rapport Attribution > Assisted Conversions) blijkt dat YouTube slechts 15 last-click-conversies heeft gegenereerd met een conversiewaarde van €2725. Alleen al op basis van deze data (dwz wat je ziet in het hoofdscherm van Google Ads-campagnes) kom je misschien in de verleiding om het budget van YouTube te verlagen.

Dankzij verbeterde attributierapportage kun je nu echter zien dat YouTube nog eens 81 conversies heeft ondersteund (clicks en weergave), wat neerkomt op €12.985 aan ondersteunde conversiewaarde. Met andere woorden, voor elke last-click conversie genereert YouTube 5,4 ondersteunde conversies. 

Wat kun je doen met deze data?

Met deze kennis kun je met meer vertrouwen dan ooit budgetten en biedstrategieën instellen. Voorheen was dit voornamelijk gebaseerd op conversiedata uit het model van last-click, maar nu je een nauwkeuriger beeld van de output hebt, kun je investeringen beter afstemmen op de resultaten.

Hoe meer video’s je hebt, des te meer variatie je kunt zien in creatieve prestaties, dus het is een goed idee om je video’s een naam te geven, zodat ze zich lenen voor analyse in dit soort rapporten.

Je wilt bijvoorbeeld een naming convention opnemen rond brand (bijv. Merk versus product), doelgroep, inhoud (bijv. Professionele inhoud versus door gebruikers gegenereerde inhoud), social proof (bijv. recensies versus video’s), of promotie. Van daaruit begin je een idee te krijgen van wat de verkoop stimuleert, en kun je elementen van de best presterende advertentie repliceren om YouTube verder op te schalen als acquisitiekanaal.

Bekijk de prestaties van smart Shopping per netwerk. Tot dusver hebben we ons voornamelijk gericht op YouTube, maar dit rapport is zoveel meer dan alleen een doel om de echte ROI van YouTube-advertenties te analyseren. 

Sinds de komst van Google Smart Shopping zijn adverteerders over het algemeen onder de indruk van de resultaten in vergelijking met ‘standaard’ Shopping-campagnes, maar minder onder de indruk van het gebrek aan transparantie over waar advertenties worden weergegeven (Smart Shopping kan worden gebruikt in zoekresultaten, display, Gmail, en YouTube-netwerken). 

Nu kun je met het netwerkoverschrijdende rapport eindelijk zien in welke netwerken advertenties worden weergegeven en waar conversies plaatsvinden.

Om deze inzichten op te halen, navigeer je naar Attribution > Ondersteunde conversies > filteren op netwerk / campagne. Marketeers kunnen vervolgens hun campagnes filteren om alleen Smart Shopping data per netwerk in te zien.

youtube google ads attributie

Smart shopping is berucht om het gebrek aan transparantie, dus dit rapport geeft tenminste wat extra inzicht in hoe Smart Shopping inkomsten genereert. De meest voor de hand liggende manier om deze inzichten verder te ontwikkelen, is door te kijken naar de totale waarde van Smart shopping, rekening houdend met data over zowel de last-click als de ondersteunde conversies. Net als bij YouTube, kunnen campagnes productiever zijn dan aanvankelijk werd gedacht, dus zorg ervoor dat je budget en ROAS-doelen bijstelt met het oog op ondersteunende conversies. 

Opmerking: om toegang te krijgen tot de open beta voor meerdere netwerken, moet je YouTube en Search uitvoeren en ook het bijhouden van conversies van Google Ads hebben ingeschakeld.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Stuur mij een bericht