Remarketing zoekmachine adverteren

Hoe haal je verloren klanten terug?

14 december, 2020

Hoe haal je lost customers terug
Freelance AdWords specialist

By Jermaya

dec 14, 2020

Hoe haal je verloren klanten terug?

Moe van het feit dat je bezoekers wel producten in je winkelmandje stoppen, maar niet een aankoop doen? Je kunt namelijk deze klanten behouden met betaalde zoekresultaten. Er zijn genoeg tactieken te gebruiken om de klant uiteindelijk toch koper e maken. Ik behandel hier een paar strategieën die je kunt gebruiken.

Maak een slimme dynamische remarketingcampagne

Een slimme, dynamische remarketingcampagne kost niet heel veel inspanning, maar is toch heel effectief.

Met slimme campagnes kun je bezoekers opnieuw targeten met de meest relevante producten die verband houden met hun sitegedrag. Wanneer een gebruiker naar uw site komt en x aantal producten bekijkt, kunt u met deze campagnes remarketing gebruiken met advertenties op hun favoriete YouTube-video’s of websites.

Ze kunnen op zoek zijn naar wat ze zouden moeten maken voor het avondeten, websites onderwerpen die hen interesseren, enz. Met die exacte producten of producten waarin uw gebruikers waarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn.

Doordat je bij elk bezoeker een dynamisch ID koppelt, weet het algoritme exact welke producten hij of zij bekeken heeft en kan je die producten middels display laten zien. Bijvoorbeeld met 10% korting.

Promoot aanbiedingen met IF-THEN statements

Met IF-THEN statements kun je advertentieteksten in koppen of beschrijvingen dynamisch wijzigen voor specifieke doelgroepen op basis van een aantal verschillende criteria.

Ze zijn een efficiënte manier om bezoekers aan te spreken ofwel dicht bij de aankoop staan of zich in de onderzoeksfase bevinden. Je kunt voor beide doelgroepen met hele andere advertentieteksten komen.

Stel dat een bezoeker meerdere verschillende websites bezoekt en onderzoek doet naar het product dat u aanbiedt. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk naar uw website geweest en naar websites van uw concurrenten.

Wanneer die gebruiker de volgende dag terugkomt of het product opnieuw zoekt, zien ze mogelijk dezelfde 3-4 advertenties bovenaan de SERP. Als adverteerder moet u op de een of andere manier opvallen, wat u kunt doen door middel van een promotie.

Wanneer die bezoeker ziet dat de andere drie advertenties geen enkele vorm van promotie bieden, is de kans het grootst dat ze op jouw advertentie klikken en converteren.

Voorbeeld: stel dat ik meer bezoekers naar onze algemene blog wil leiden, maar dat ik onze advertentietekst dynamisch wil wijzigen op basis van of een bezoeker onze site heeft bezocht en op wat voor soort inhoud ze waarschijnlijk zouden klikken.

Als een bezoeker eerder op onze website is geweest, zouden we hem iets willen laten zien waarvan we weten dat hij of zij geïnteresseerd zou zijn in plaats van een algemeen bericht aan een onbekend doelgroep.

Gebruik Google Analytics gedragsstroom analyses

Met de gedragsstroom kun je de analyse in kaart brengen op paginaniveau. Je kunt zien waar de grootste uitstapppunten zijn en al een beetje zien waar bezoekers afhaken.

Vervolgens kun je met een paar hypothesen en A/B-testen kijken hoe je de uitstappercentages kunt beperken.

Er is geen betere tijd om te testen dan nu

Met het nieuwe jaar voor de deur, zullen sommige van deze strategieën belangrijker zijn dan ooit. Houd de doelgroep in de gaten en vergeet niet dat testen hier erg belangrijk is!