Freelance Digital Marketing Consultant

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Handleiding Google Analytics 4

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics. GA4 is gebaseerd op de lancering van Google Analytics App + Web Property in juli 2019. GA4 heeft de volgende voordelen:

  1. Machine learning: algoritmen voor machine learning helpen bij een betere data-analyse.
  2. Databescherming door ontwerp: Google Analytics 4 is een duurzame oplossing voor de toekomst. Volgens Google maakt de nieuwe GA4 het verzamelen van data mogelijk zonder cookies of andere ‘identifiers’.
  3. Modellering: als de data onvolledig is, dicht Google Analytics 4 de kloof met conversion modelling.
  4. Databeheer: Google zorgt voor beter databeheer in GA4. Dit geldt met name voor het verzamelen, opslaan, verwijderen en delen van data.
  5. Anonimisering van data: Google Analytics 4 anonimiseert standaard het IP-adres van de bezoeker.
  6. Datastromen: In de standaardversie kunnen al vijf extra gebeurtenissen worden gemeten naast pagina-impressies, zoals scrollen of klikken op externe links.
  7. Visualisatie: in de nieuwe analysemodule zijn nieuwe mogelijkheden voor visualisatie, zoals trechter visualisatie, draaitabellen en spreidingsdiagrammen.

Toegang tot het GA4-demo-account

Google heeft een demo-account uitgebracht om gebruikers te helpen bij het verkennen van de nieuwe mogelijkheden en het beantwoorden van belangrijke vragen met behulp van GA4.

Met behulp van data uit de Google Merchandise Store en de Flood-It! App heb je nu de mogelijkheid om GA4 te verkennen zonder eigen data.

Google Analytics 4 demo-account.

 

  1. Home: belangrijke rapporten en ML-analyses in één oogopslag
  2. Realtime: wat doen bezoekers op dit moment op jouw website?
  3. Acquisitie: hoe komen bezoekers op jouw website (UTM-parameters zijn nog steeds belangrijk) (UA = Acquisitie)
  4. Betrokkenheid: hoe gaan jouw bezoekers om met de inhoud (gebeurtenissen)? (UA = Gedrag)
  5. Inkomsten genereren: hoeveel omzet genereer je.
  6. Behoud: hoe ontwikkelt retentie zich? (UA = Doelgroep > Cohortanalyse, nieuwe en terugkerende bezoekers)
  7. Gebruiker: hoe worden bezoekers technisch en demografisch beschreven (UA = Audience)
  8. Gebeurtenissen: hoe gaan bezoekers om met elementen op de website en welke doelen bereiken zij? (UA = Gedrag > Gebeurtenissen)
  9. Analyse: hoe kan ik gedetailleerde rapporten configureren? (UA = Dashboards en aangepaste rapporten)
  10. Doelgroepen: hoe kan ik mijn doelgroep duidelijker onderscheiden? (UA = segmenten)
  11. Gebruikersproperty’s: welke kenmerken vertonen mijn bezoekers? (UA = aangepaste dimensies)

 

Doelgroepen in GA4

Doelgroepen kun je eenvoudig aanmaken in GA4. Geef een doelgroep een duidelijke beschrijving en doelgroepnaam.

Rechtsboven zie je de tijdsframe. De tijdsframe wordt altijd vergeleken met dezelfde periode voor de tijdsframe:

Templategalerij Google Analytics 4

Onder Analyse > Templategalerij heeft Google verschillende standaard templates ingebouwd. Hiermee kunnen gebruikers dashboards, aangepaste rapporten, doelen en segmenten uploaden en downloaden. Hier kun je terecht bij alle rapportage-mogelijkheden.

In de Analysehub zie je de huidige analyses. Een dashboard kun je eenvoudig opslaan en opnieuw openen. De dashboards hebben wat weg van Google Data Studio. je kunt de tijdsframe aanpassen.

De visualisatie zorgt ervoor dat je eenvoudig zelf rapporten kunt aanmaken in Google Analytics 4:

Customer Lifetime Value in GA4

De CLV vind je onder Behoud > Overzicht. Je ziet daar meerdere tabellen over nieuwe versus terugkerende bezoekers, loyaliteit per cohort, gebruikersengagement en de lifetime value.

De lifetime value wordt berekend vanaf de eerste transactie (tot 540 dagen).

Vanaf dag 94 zie je een flat line, wat betekent dat de lifetime value van een klant stopt. Dit geldt ook voor gebruikersengagement:

Hoe verander ik mijn rapportages in GA4?

De werking van GA4 is net even anders dan Universal Analytics.

Een rapport vind je door te navigeren naar Betrokkenheid > Pagina’s en schermen > rechtsboven Rapporten aanpassen.
Zoek vervolgens naar sessiebron en voeg de dimensiewaarden Direct en Google toe.

Veel rapporten werken op deze manier. Het is een kwestie van tijd om de nieuwe rapportagestructuur te begrijpen en vervolgens de oude bruikbare rapporten naar de nieuwe structuur te vertalen om ze op dezelfde manier te gebruiken. 

Onder het kopje van elk rapport kun je een vergelijking toevoegen:

Je kunt dimensies met elkaar vergelijken. Een dimensie is bijvoorbeeld schermresolutie of een besturingssysteem. 

Inzicht in de demodata van GA4

Het voordeel van het demo-account versus jouw eigen testaccount is dat je toegang hebt tot verschillende datasets die je mogelijk niet gebruikt of waartoe je op basis van jouw eigen data geen toegang hebt.

Je hebt nu bijvoorbeeld geen app-data (maar misschien ontwikkel je in het komende jaar een app), maar het zou nog steeds goed zijn om te zien hoe deze data eruit zou zien in GA4.

GA4 data analyseren

Hieronder staan ​​enkele datatypen die beschikbaar zijn in het demo-account voor web en app: 

  1. Verkeer: waar gebruikers vandaan komen.
  2. Inhoud: de pagina’s waarmee gebruikers interactie hebben gehad.
  3. Transacties / e-commerce:  transactie- / e-commerce data in de Google Merchandise Store (inclusief on-site of in-app-aankopen).
  4. Gebeurtenis: touchpoints van hoe gebruikers met de website omgaan (inclusief on-site acties of level voltooiingen in een app-game)
  5. Berekende statistieken: data die worden berekend op basis van andere statistieken om gemiddelden of tarieven te genereren.

Voor meer informatie over het aanmaken van events in GA4.

Elke keer dat iemand zich bijvoorbeeld aanmeldt voor uw nieuwsbrief, wordt er een gebeurtenis generate_lead_event verzonden naar GA4. Door dat in te stellen als een eindgebeurtenis, is het gemakkelijk om een analyse te maken om het pad van de eerste klik naar deze conversie goed te identificeren. Hun gedrag kan worden gebruikt om toekomstige activiteit te voorspellen en de website of app aan te passen om meer leads te genereren.

Machine learning vervangt cookies

Met de introductie van AVG en verbeterde online privacy, wordt het moeilijker om gebruikers te volgen met cookies. Als gevolg hiervan worden cookies van derden uitgefaseerd. Firefox en Safari blokkeren ze standaard al. Tegen 2023 is Google van plan hetzelfde te doen.

Met machine learning maakt GA4 de noodzaak van cookies overbodig. De AI-gestuurde inzichten van Google waarschuwen je automatisch voor trends in productdata. Het geeft ook toegang tot voorspellende data om gebruikers en acties te helpen identificeren die tot een aankoop kunnen leiden. Dit zijn:

  1. Purchase probability: de kans dat een gebruiker die de afgelopen 28 dagen actief was, een aankoop doet in de komende zeven dagen.
  2. Churn rate: de kans dat een gebruiker die de afgelopen zeven dagen actief was, niet actief is in de komende zeven dagen.
  3. Revenu prediction: de voorspelde opbrengst uit aankopen in de komende 28 dagen van gebruikers die in de afgelopen 28 dagen actief waren.

Met behulp van deze data kun je anticiperen op acties van klanten en marketingcampagnes afstemmen op gekwalificeerde doelgroepen.

Events in GA4 zijn gegroepeerd in vier categorieën:

  1. Automatisch verzamelde events. Events die automatisch worden bijgehouden na installatie van GA4. Deze omvatten acties, zoals page_view, session_start en first_visit.
  2. Verbeterde meetevents. Automatisch verzamelde events zoals scrollen, zoeken op site, video-engagement en uitgaande klikken die kunnen worden in- of uitgeschakeld. Hiermee kun je dieper gaan dan paginaweergaven om gebruikersgedrag en content te meten.
  3. Aanbevolen events. Events die Google aanbeveelt op basis door de branche in te stellen. Aanbevolen events voor e-commerce zijn bijvoorbeeld add_to_cart, aankoop en start_payment.
  4. Aangepaste events. Events en parameters die je zelf kunt instellen, afhankelijk van de branche. Als je bijvoorbeeld een e-commerce winkel runt, kun je besluiten een foutgebeurtenis in te stellen na begin_checkout om te zien wat gebruikers doen wanneer ze een fout tegenkomen. Hun activiteit kan vervolgens worden gebruikt om het afrekenproces te verbeteren.

Conversies en het bijhouden van events instellen

Met behulp van de configuratie-assistent kun je veelvoorkomende events meten en deze bijhouden als conversies.

Je kunt conversies en events ook handmatig beheren in het rapport ‘Events’. Van hieruit kunnen alle bestaande events eenvoudig worden gevolgd als conversies door de schakelaar onder Markeren als conversie om te zetten. De resultaten worden vervolgens weergegeven in het rapport ‘Conversies’.

Als je een nieuw event wilt maken om een ​​specifieke pagina bij te houden, moet je op Evenement maken klikken in het rapport ‘Events’.

Als je bijvoorbeeld gebruikers wilt volgen die een bedankpagina bekijken, kun je een gebeurtenis configureren met page_location als parameter en thank-you als waarde. Wanneer een gebruiker die pagina bekijkt, wordt deze weergegeven als een gebeurtenis in het rapport.

Levenscyclus in GA4

Levenscyclusrapporten volgen de traditionele conversietrechter:

  1. Acquisitie
  2. Verloving
  3. Inkomsten genereren
  4. Behoud
levenscyclus in ga4

Deze rapporten laten snel zien hoe gebruikers de trechter binnenkomen en hoe ze zich gedragen zodra ze dat doen.

Je kunt bijvoorbeeld acquisitierapporten gebruiken om te zien welke kanalen nieuwe klanten genereren. Betrokkenheids- en retentierapporten kunnen vervolgens worden gebruikt om inzicht te krijgen in de acties van klanten en om te zien of ze na de conversie nog contact met je opnemen.

Gebruik deze data om vragen te beantwoorden zoals:

  1. Wanneer heeft een gebruiker voor het laatst contact opgenomen?
  2. Wanneer heeft een gebruiker voor het laatst een aankoop gedaan?
  3. Welke verkeersbronnen leveren gebruikers de hoogste lifetime value op?
  4. Welke campagnes leveren de beste lifetime value?

Hoe kan je landingspagina’s meten in GA4?

In Universal Analytics is het heel makkelijk om landingspagina’s te meten.

Het bijhouden van deze pagina’s in GA maakt het mogelijk om de pagina’s te optimaliseren op basis van de output van alle (betaalde) kanalen.

Maar vanwege de manier waarop Google Analytics 4 zich richt op het meten van gebruikers, is er geen exacte proxy voor het rapport Landingspagina’s.

De verschillende elementen die in dit rapport worden gebruikt, zijn echter nog steeds beschikbaar en de data is te vinden.

Je kunt als volgt bestemmingspagina’s en data over nieuwe sessies verkrijgen in Google Analytics 4. Ga naar: Levenscyclus > Betrokkenheid > Pagina’s en schermen.

Wijzig de linkerkolom in ‘Paginapad en schermklasse’.

Klik linksboven op de knop ‘Alle gebruikers’, verander de dimensie naar ‘Medium van gebruiker’ en selecteer vervolgens de dimensiewaarde voor het medium dat je nodig hebt (bijvoorbeeld ‘organisch’ om de resultaten van SEO-campagnes te meten).

Als je alleen ‘sessies’ in plaats van weergaven wilt weergeven, klik je op het vervolgkeuzemenu onder ‘Aantal events’ en selecteer je ‘session_start’.

landingspagina optimaliseren google analytics 4

Begin met het verkennen van GA4

Een van de beste manieren om Google Analytics te leren kennen, is door het te doen. Het zoeken naar een specifieke taak of datapunt helpt om gestructureerd te leren.

In het volgende gedeelte geef ik je enkele vragen die je kunt proberen te beantwoorden om je te helpen wennen aan GA4.

De antwoorden op elke vraag worden ook gegeven, zodat je jouw werk kunt controleren. Datumbereik van GA4 is: 1 januari 2021 – 31 januari 2021.

Demo-account > GA4 – Google Merchandise Store

  1. Wat is het gemiddelde aantal views / bezoeker voor de Google Online Store-pagina ?
  2. Wat is de gemiddelde LTV (lifetime value) van een bezoeker op dag 89?
  3. Welk percentage bezoekers heeft producten aan winkelwagen op mobiel toegevoegd?

Demo-account > GA4 – Flood-It!

  1. Welke campagne leidde de meeste sessies naar de app?
  2. Welke in-app-aankoop heeft de meeste omzet gegenereerd?
  3. Het first_open-event had de meeste hits. Hoeveel hits?

Antwoorden:

Demo-account > GA4 – Google Merchandise Store

  1. 2.8. Dit kun je terugvinden door naar Betrokkenheid > Pagina’s en schermen.
  2. $1,23. Ga naar Bewaarrapport > Overzicht. 
  3. 14%. Dit antwoord kun je terugvinden door te navigeren naar Analyse > Analysehub > Trechter voor winkelgedrag.

Demo-accoun t> GA4 – Flood-It!

  1. Heeft ACi-test App-promotie-App-123 uitgevoerd. Navigeer naar Acquisitierapport > Overzicht > Sessies per sessiecampagne.e te klikken
  2. extra_steps_pack_1. Navigeer naar Inkomsten genereren > In-app-aankopen. 
  3. 9.243. Conversierapport > Alle gebeurtenissen.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Stuur mij een bericht