Freelance Digital Marketing Consultant

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Google consent mode Google Tag Manager

Sinds de corona-uitbraak zijn steeds meer mensen online gaan shoppen. Dit heeft veel bedrijven kansen gegeven om hun online klantendatabase te laten groeien. Maar afgelopen jaar was ook het jaar waarbij rond cookies en gebruiker-ID’s grote stappen zijn gemaakt omtrent privacy.

Het veranderende landschap naar een toekomst waarin privacy centraal staat, hebben ons de nodige inzichten opgeleverd over de klantreis.

Voor nu en in de toekomst. Een van de meer technische uitdagingen is ervoor te zorgen dat de conversie- en analytics tags van de website voldoen aan de cookietoestemmingskeuzes van de gebruiker (een eenmaal handmatig, aangepast proces). Gelukkig heeft Google onlangs wat uitgerold in Google Tag Manager in de vorm van Toestemmingsmodus.

TIP: Heb je een opfriscursus nodig over wat Google Tag Manager is en hoe je het moet gebruiken? Bekijk dan dit artikel.

Wat is de GTM-toestemmingsmodus?

De nieuwe toestemmingsmodus van Google (bèta) elimineert de noodzaak om tags afzonderlijk bij te werken in Google Tag Manager (GTM) om te voldoen aan de cookietoestemmingskeuzes.

Toestemmingsmodus pakt de complicaties aan die cookiebeperkingen hebben veroorzaakt voor het volgen van websites. Door adverteerders toe te staan ​​het gedrag van tags aan te passen op basis van de toestemmingsbeslissingen van een gebruiker, kunnen we met de toestemmingsmodus de privacy van gebruikers verbeteren en tegelijkertijd nog steeds zien waar de conversies vandaan komen. Maar dan op een wat meer geaggregeerd niveau.

Dit maakt het nu mogelijk om eenvoudig tags te configureren die zich vervolgens dynamisch aanpassen aan de meting/NIET-meting op basis van de door de gebruiker verleende toestemming. Deze nieuwe functie helpt adverteerders een effectief meetecosysteem te behouden, terwijl ze de keuzes van gebruikerstoestemming respecteren.

Wat was voorheen de uitdaging?

Vóór de Toestemmingsmodus was het een handmatig proces dat ervoor zorgde dat al de tags de cookietoestemmingskeuzes respecteerden, waarvoor vaak ontwikkelaarsondersteuning nodig was. Je moest in wezen elke tag doorlopen om ervoor te zorgen dat deze was geconfigureerd voor toestemming voor cookies.

Er is ook de uitdaging van regiospecifieke regelgeving. Gegevensregelgeving zoals GDPR (EU), CCPA (Californië) en LGPD (Brazilië) bestaat om de data van sitebezoekers in een bepaalde regio te beschermen.

Als jouw bedrijf actief is in een deel van de bovengenoemde plaatsen dat naleving van een van deze voorschriften vereist, is de kans groot dat een oplossing voor toestemmingsbeheer moet gebruiken. En als je Google Tag Manager gebruikt om de tracking te implementeren, moet je Tag Manager integreren met de tool voor toestemmingsbeheer. Allemaal best omslachtig.

Hoe de GTM-toestemmingsmodus te gebruiken

Met de toestemmingsmodus van Tag Manager kun je tags nu configureren om zich dynamisch aan te passen aan de toestemmingskeuzes van gebruikers, rechtstreeks in de configuratie van de tag.

Als een website al actief is met Google Tag Manager, is het gebruik van de toestemmingsmodus (bijna) net zo eenvoudig als het toevoegen van tags en triggers! De onderstaande stappen begeleiden bij het implementeren van deze nieuwe functie en het beter toekomstbestendig maken van jouw tracking-ecosysteem.

Tag instellen

Het is belangrijk om de Toestemmingsmodus te implementeren, zodat deze tags laadt voordat het toestemmingsdialoogvenster op de webpagina verschijnt. Zorg ervoor dat Google Tag Manager in alle gevallen tags laadt en niet alleen als de gebruiker toestemming geeft.

Instellingen voor tagtoestemming instellen. Klik in de tagconfiguratie van een Google-tag op Advanced settings  > Consent settings.

consent mode google tag manager

Bekijk de ingebouwde consent instellingen. Tags met ingebouwde toestemming passen hun functie automatisch aan op basis van de toestemmingsselectie van de gebruiker.

Als de consent mode is geïmplementeerd, heb je toegang tot een nieuwe tag-instelling genaamd ‘ad_storage’ , die opslag (zoals cookies) met betrekking tot advertenties mogelijk maakt. ‘Analytics_storage’ is een instelling dat tracking in Google Analytics mogelijk maakt (bijv. sessieduur). Er zijn drie opties:

  1. Niet ingesteld: dit is de standaardinstelling en betekent dat er geen aanvullende toestemmingscontroles worden uitgevoerd door deze tag.
  2. Geen extra toestemming vereist: deze optie vertelt tags om niet te controleren op extra toestemming, buiten hun ingebouwde toestemmingscontroles, voordat ze worden geactiveerd.
  3. Extra toestemming vereisen om tag te activeren: deze optie vertelt een tag om alleen te worden geactiveerd als de gebruiker toestemming geeft voor alle opgegeven toestemmingstypen. Als je deze optie selecteert, word je gevraagd om ‘vereiste toestemming toe te voegen’ , waar jij aanvullende typen toestemming kunt opgeven. Google Tag Manager heeft een aantal kant-en-klare toestemmingstypen waaruit jij kunt kiezen, maar als je gebruikmaakt van een platform voor toestemmingsbeheer, kun je ook Additional Consent toevoegen.

Trigger instellen

De trigger voor toestemmingsinitialisatie zorgt ervoor dat alle benodigde toestemming wordt verleend voordat andere triggers worden geactiveerd. In standaard elke container een – ‘Consent Initialisatie Alle pagina’ trigger. Gebruik deze trigger voor tags die de toestemmingsselectie van de gebruiker instellen of bijwerken.

Schakel de pagina Toestemmingsoverzicht in. Wil je een enkele weergave van toestemmingsinstellingen voor alle tags in de container? Ga als volgt te werk om deze functie te gebruiken:

  1. Klik op Admin > Container settings;
  2. Selecteer Enable consent overview.
google tag manager consent overview

Om naar de pagina Consent overview te gaan:

  1. Klik op Tags in het linkermenu
  2. Klik vervolgens op het pictogram Consent overview
overview consent mode

Op deze pagina vind je de tags zien waarvoor je nog geen toestemming hebt geconfigureerd, en vervolgens tags waarvoor toestemming is geconfigureerd met ‘Additional consent’.

Consent mode in bulk bewerken

Je kunt de instellingen voor consent in bulk bewerken op de pagina Consent overview. Eenmaal op de pagina:

  1. Selecteer de tags die je wilt bewerken via een van de selectievakjes;
  2. Klik op het pictogram ‘Editing Consent on X triggers ’ om de geselecteerde tags in bulk te bewerken. De ‘X’ is afhankelijk van aantal tags dat jij selecteert;
  3. Werk de instellingen bij en klik vervolgens op ‘Opslaan’;
  4. Publiceer de container om de wijzigingen actief te maken.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Stuur mij een bericht