Meer afspraken in Google Ads
Vertoningsaandeel
Spend
Hyperlokale targeting met feed based advertising. Door Google My Business (GMB) als 'feed' te koppelen aan Google Ads, konden we smart bidding toepassen op filiaal niveau. Met de labels binnen GMB konden we radius-targeting rondom de filialen toepassen. Als een filiaal vol zat met afspraken vol, werd het filiaal automatisch niet meer meegenomen in de targeting. We konden slimmer inkopen en budget besparen.
Door de gegevens van Google Mijn Bedrijf als een 'feed' te gebruiken, konden we campagnes in Google Ads voor elke locatie maken. Op campagneniveau gebruikten we radius targeting rondom deze specifieke locaties. Op advertentiegroepniveau gebruikten we labelfiltering voor elke specifieke locatie met behulp van de locatie-extensie. Als het label in Google Mijn Bedrijf niet was ingevuld voor een specifieke locatie, werd de advertentiegroep niet geactiveerd en werd er dus geen geld verspild aan locaties, die vol zaten met afspraken.
Meer leads in Google Ads
Vertoningsaandeel
Lagere CPC
Gerichter targeten en gerichter inkopen, dat was het doel van de set-up van Decupre toen ze bij ons kwamen voor advies en consultancy. Door in te spelen op zowel de gehele funnel daalde de CPC met -29%. Het budget hebben we in overleg gepaced, zodat we ook in conversievolume zouden stijgen. Op die manier zijn we continue met de klant in gesprek om zoveel mogelijk aanvragen te genereren tegen de gewenste doel-CPA.
Door datagedreven te kijken naar de campagnes is de structuur van de campagneopzet aangepast. De campagnes zijn opgesplitst in verschillende klachten en symptomen. Op die manier konden we het budget goed alloceren naar campagnes met een lage doel-CPA. Toen we het account kregen was de gemiddelde doel-CPA €43,- met een conversievolume van gemiddeld 50. Door de structuur aan te passen en te sturen op de gewenste doel-CPA, behaalden we een doel-CPA van gemiddeld €22,92,- en een conversievolume van +180 na de eerste 2 maanden.
Hogere ROAS in Google Ads
Vertoningsaandeel
Spend
Het aantal transacties bleven uit en de ROAS daalde met -23% door een hogere CPC en meer concurrentie. Dat moest veranderen. We zijn de campagnes opnieuw gaan evalueren en de conclusie was dat we de shopping campagnes moesten aanpassen. Doordat we de advertentiegroepen uitsplitsten naar 1 product per advertentiegroep, konden we sturen op zoekwoordniveau.
Door de advertentiegroepen op productniveau te structureren, konden we sturen op zoekwoordniveau. Generieke zoekwoorden konden we uitsluiten op de producten die slecht converteerden. Door de eerste 3 weken uit te sluiten, behaalden we een ROAS van +49%. We hadden er tegelijkertijd voor gekozen om te sturen op margeregels. De campagnes zijn dus niet alleen op productniveau gestructureerd, maar de campagnes zijn ook opgedeeld in 5 verschillende margeregels. Zo konden we zowel de ROAS als de marge van de campagnes maximaliseren.
Hogere ROAS in Google Ads
daling in CPC
meer omzet in Google Ads
Smart Shopping gebruikt als belangrijkste strategie voor bereik en omzet. We besloten om smart shopping te testen als een kosteneffectieve manier om de KPI's te bereiken. Smart Shopping combineert reguliere Shopping campagnes met dynamische remarketingcampagnes. De test hebben we 30 dagen opgezet en de resultaten waren positief. Vanwege het succes richten we ons nu op verdere groei met het gebruik van smart shopping.
Smart shopping verschilt van de tradiotionele shopping campagnes. Ze maken niet alleen gebruik van het Zoeknetwerk, maar ook van Display, YouTube en Gmail. Het is een hybride vorm van automation, machine learning en dynamic display. De doelstelling was een stijging in ROAS, omzetstijging en bereik. Smart shopping wordt ook automatisch geoptimaliseerd om klanten te vinden die sneller zullen converteren. De CPC daalde met -119% (goedkopere clicks), ROAS +43%, transacties +33% en opbrengst +37%.
Meer transacties in Google Ads
Meer traffic op de website
Meer transacties online
De e-commerce branche is competitief, vooral tijdens Black Friday. Door alleen te focussen op de in-market doelgroep 'Black Friday' ben je op dat moment torenhoge CPC's aan het betalen. De strategie was om in te zetten op de hogere funnel door middel van YouTube advertising. Door toenemende concurrentie en geografische beperkingen in verkoop, realiseerden we ons dat er maar een oplossing was: creatief omgaan met Black Friday.
Eind oktober begonnen we met het plaatsen van YouTube video's over het uitgebreide assortiment van Kleertjes. We targeten op dat moment de in-market doelgroep 'Black Friday' en 'Shoppers' met elke keer een ander productcategorie. Uiteindelijk de 6 populairste productcategorieën laten zien. Dit deden we door middel van Video Ad Sequencing. Het branding/awareness budget hiervoor was €4000,- met een max CPM van €5,- en uiteindelijk een bereik van 1.062.492. In vergelijking met vorig jaar een +144% stijging in transacties, +101% opbrengst en +157% bezoekers ten opzichte YoY van 2018.
Meer transacties in Google Ads
Meer omzet online
meer bezoekers op de website
Door gebruik van Hotjar en Visual Website Optimizer in combinatie met Analytics en Google Tag Manager de funnel in kaart gebracht. Door scroll tracking data en Analytics website aanpassingen gemaakt. Bezoekers kwamen gemiddeld niet verder dan 60% van de landingspagina. Belangrijkste informatie boven de fold en onder de 50% van de landingspagina getest. CTA-button locatie aangepast en getest met diverse psychologische overtuigingstechnieken.
De funnel van 5 naar 3 stappen gemaakt. De eerste stap gebruik gemaakt van prijs ankerking, redesign prijslijst-pagina, gedetailleerde informatie over de features, live chat implementatie en een redesign review sectie. Bij het formulier verder ingesprongen op de veiligheid en de 30 dagen-garantie. Dit in combinatie met een adviesplan voor de technische SEO, zoals laadtijd en lazy-loading zorgde voor een +78% aantal transacties en +69% opbrengst.