Tracking en consent mode

Januari 28, 2024
Tracking en consent

H2 wat? 🤯 H2 2024 is het moment dat Google Chrome begint met de uitfasering van 3rd party cookies. Dit naar aanleiding van de DMA die in maart 2024 van kracht wordt.

H2 2024.. hét moment waar we naartoe leven als marketeers…  

H2 wat? 🤯 H2 2024 is het moment dat Google Chrome begint met de uitfasering van 3rd party cookies. Dit naar aanleiding van de DMA die in maart 2024 van kracht wordt.  

De privacy van een ieder wordt hiermee stukje bij beetje beter gewaarborgd. Goed nieuws voor gebruikers en consumenten, maar slecht nieuws voor veel marketeers..  

Tracking wordt hiermee namelijk weer een stuk lastiger gemaakt. Maar partijen als Google zijn natuurlijk niet gek en werken ook hard aan oplossingen. Denk hierbij aan Consent Mode, Customer Match en Enhanced Conversions. Door meer data (die je met de juiste toestemming hebt gekregen) met partijen als Google te delen, kan je het verlies van 3rd party cookies grotendeels compenseren. Hier komt uiteraard ook een stuk AI om de hoek om gaten in de data op te vullen.  

Maar de belangrijkste vraag is hoe jij als organisatie hiermee om wilt gaan. Wil je de data van jouw klanten wel delen? En misschien wel belangrijker: snap jij welke data je op welke manier met welke partij deelt door al die cookies te plaatsen. Als je daar zicht op hebt en niet alles wilt delen, overweeg dan zeker over te stappen naar server side tracking. Op die manier ben je zelf volledig in control over wat je wél en wat je níet deelt.  

Belangrijke aandachtspunten:

  • #1 maart 2024: Als je first-party audiences en audiences van Google Analytics 4 wilt gebruiken, moet je Google Consent Mode hebben geïnstalleerd en correct geïntegreerd met je cookiebanner.
  • #2 juni/juli 2024: Google voltooit de aangekondigde eliminatie van third-party cookies (third-party of targeting cookies) in zijn eigen Chrome-browser in juli 2024, zoals aangekondigd.
  • #3 Eind 2024: consent mode wordt verplicht - Eerder is al aangekondigd dat Google Ads Conversion Tracking vanaf eind 2024 niet meer werkt zonder Google Consent Mode.


Mijn inschatting: Dit betekent dat het nu belangrijk zou moeten zijn voor alle adverteerders om de functionaliteit van hun eigen setup te controleren en een strategie voor cookieless tracking te ontwikkelen. En: het zal snel gaan! Al in maart, zonder consent mode, bestaat het risico van functionele beperkingen in Performance Max-campagnes en in alle remarketingfuncties.  
 

Wat is consent mode?

De consent mode stuurt een signaal over de toestemmingskeuzes van de gebruiker naar Google en past op basis daarvan aan hoe Google-tags (Google Ads, GA4, Floodlight) zich gedragen. Er zijn 2 implementatieopties:

  • Optie 1 (aka "Basic"): Als gebruikers tracking niet accepteren - worden er geen gegevens verzonden.
  • Optie 2 (ook bekend als "Geavanceerd"): Als gebruikers tracking niet accepteren - worden cookie-loze en anonieme hits naar Google gestuurd.


In beide opties: Als gebruikers tracking accepteren - worden alle gegevens zoals nu naar Google verzonden, alleen met een extra parameter die de toestemming van de gebruiker weergeeft.  

In het tweede geval worden er geen cookies ingesteld of gelezen en worden andere gegevens (bijv. cookie-ID's en klik-ID's) gestript of geanonimiseerd. Merk op dat sommige persoonlijke en gevoelige gegevens (bijv. user_id, aangepaste dimensies) nog steeds naar Google worden verzonden, dus je moet deze zelf handmatig anonimiseren als er geen toestemming is verleend.  

Als de instellingen voor de consent mode zijn gedefinieerd, hebben ze automatisch invloed op alle Google-producten en wordt er een gcs-parameter toegevoegd aan alle Google-producten. Je kunt ze controleren met GTM preview, browser developer tools of extensies.  

Momenteel zijn er 2 parameters beschikbaar:

  • analytis_storage, voor het beheren van toestemming voor analytics cookies/tracking
  • ad_storage, voor respectievelijk advertenties


gcs=111 betekent dat er volledige toestemming is gegeven. 100, 101 of 110 - geen of gedeeltelijke toestemming. Met de consent mode v2, die vanaf maart gaat gelden, heeft Google 2 nieuwe parameters geïntroduceerd: ad_user_data en ad_personalization.  

Sommige CMP-platforms zoals OneTrust of Cookiebot hebben ingebouwde ondersteuning voor de consent mode en zullen toestemmingsinstellingen definiëren. In elk geval moet je je trackinginstellingen bijwerken en ervoor zorgen dat je toestemmingsgegevens naar Google stuurt en dat je geen gegevens verliest door onjuiste tracking.  

Binnen de Google Tag Manager maakt de consent mode eenvoudiger inhoudsbeheer voor Tags mogelijk. Je hoeft geen extra controles toe te voegen aan triggers, omdat je op een eenvoudige manier een overzicht kunt krijgen van de toestemmingsinstellingen voor alle Tags en deze in bulk kunt bewerken.  

Als je de optie ‘Geavanceerd’ gebruikt, worden niet-geautoriseerde gegevens gemodelleerd door Google (wat leidt tot enkele mogelijke voordelen en enkele echte nadelen in GA4 vanwege de drempels, met name voor websites met minder verkeer) en zijn ze niet direct zichtbaar in rapporten.  
 

Hoe stel je Consent Mode in?

De makkelijkste route is een volledige CMP, zoals Cookiebot. Buiten dat Cookiebot geïmplementeerd moet worden op de website door een developer is de set-up in Google Tag Manager vrij makkelijk met hun eigen tag- en variabeletemplates. Je hoeft dan alleen nog maar triggers aan te maken die je toewijst aan de juiste tags.  

Dit is vooral belangrijk voor niet-Google producten, zoals Meta pixels, LinkedIn pixels, et cetera. De Google tags en Google Ads tags hebben al pre-built consent checks. En daar wordt dus al expliciet de juiste toestemming voor gevraagd.  

Maar… niet iedereen heeft Cookiebot. Zo zijn er ook veel domeinen met bijvoorbeeld een Hubspot cookiemelding. Dan werkt het toch net even wat geavanceerder…  

In het geval dat je geen volledig CMP hebt (zoals Cookiebot), raad ik aan om de tagtemplate van Simo Ahava te gebruiken.

 

const dataLayerPush = require('createQueue')('dataLayer');
const gtagSet = require('gtagSet');
const log = require('logToConsole');
const makeNumber = require('makeNumber');
const makeTableMap = require('makeTableMap');
const setDefaultConsentState = require('setDefaultConsentState');
const updateConsentState = require('updateConsentState');
// Determine the command and the setting object
const consentApi = data.command === 'default' ? setDefaultConsentState : updateConsentState;
const settingsObject = {
  ad_storage: data.ad_storage,
  analytics_storage: data.analytics_storage,
  ad_user_data: data.ad_user_data,
  ad_personalization: data.ad_personalization,
  personalization_storage: data.personalization_storage,
  functionality_storage: data.functionality_storage,
  security_storage: data.security_storage
};
// Settings specific to the "default" command
if (data.command === 'default' && makeNumber(data.wait_for_update) > 0) {
  settingsObject.wait_for_update = makeNumber(data.wait_for_update);
}
if (data.command === 'default' && data.regions !== 'all') {
  settingsObject.region = data.regions.split(',').map(r => r.trim());
}
  
// Set advanced settings
gtagSet({
  url_passthrough: data.url_passthrough || false,
  ads_data_redaction: data.ads_data_redaction || false
});
// Set the consent state
consentApi(settingsObject);
// Push to dataLayer if needed
if (data.sendDataLayer) {
  settingsObject.event = 'gtm_consent_' + data.command;
  dataLayerPush(settingsObject);
}
// Call data.gtmOnSuccess when the tag is finished.
data.gtmOnSuccess();

 

Nadat je de template hebt geïmporteerd maak je een tag aan om de consent aan te maken per consent type:
 


In het vervolg maak je een tweede tag aan die op basis van de marketingConsent cookieValue de waarde ‘true’ uitleest (zo niet, dan ‘false’):
 


Je kunt onder [applicaties] de cookieName en cookieValue uitlezen om te controleren of dit goed werkt.

 


Nu maak je een javaScript-variabele aan die de dataLayer uitleest en op basis van de consent update registreert welke tags gevuurd mogen worden.
 

 


Na het instellen van de variabele, test deze in de previewmodus van GTM om te zorgen dat het correct werkt en de waarde "granted" (of andere waarden) correct uitleest uit de dataLayer. Deze variabele zal nu de waarde van ad_storage uit je dataLayer halen, waardoor je deze informatie kunt gebruiken om de werking van je tags en triggers in GTM aan te passen op basis van de toestemming van de gebruiker. Daarna is het moment om de triggers aan te maken die de dataLayer uitleest op basis van [granted]. Die je dan weer toevoegt aan de tags. 
 

Conclusie

Als je de consent mode nog niet hebt ingeschakeld, raad ik je aan hiernaar te kijken om je op tijd voor te bereiden. En als je de consent mode hebt - volg de updates van Google en wees klaar om je tracking aan te passen met 2 nieuwe parameters.

jermaya leijen
Jermaya Leijen arrow icon

In de loop der jaren heb ik de liefde ontwikkeld voor automation, AI en data(analyse). Hoewel ik me altijd heb gericht op Google Ads, ben ik al geruime tijd betrokken bij uiteenlopende SEO-projecten. Ik heb mezelf Python en JavaScript aangeleerd om automation en data(verwerking) te kunnen integreren in zowel mijn eigen projecten als die van klanten, met als doel hen te ondersteunen bij het behalen van hun bedrijfs- en omzetdoelstellingen.

Cases Blogs Audit