Laadtijd bijhouden in GA4
November 30, 2023
In de afgelopen jaren hebben toename in advertenties, SERP-functies en featured snippets een groot deel van de clicks uit organische resultaten weggesprokkeld, maar Google maakt het niet gemakkelijk om deze veranderingen te begrijpen.
Hoe jij een stapsgewijze analyse uitvoert om erachter te komen of en waarom organische verkeer in de loop van de tijd afneemt. In de afgelopen jaren hebben toename in advertenties, SERP-functies en featured snippets een groot deel van de clicks uit organische resultaten weggesprokkeld, maar Google maakt het niet gemakkelijk om deze veranderingen te begrijpen.
Het belangrijkste is dat Google onlangs heeft aangekondigd wijzigingen aan te brengen in Zoeken, naarmate meer gebruikers AI-chatbots en platforms zoals TikTok integreren in hoe zij zoeken.
Het meten van de impact van wijzigingen in de SERP-lay-out op organisch verkeer is complex. Als gevolg hiervan vinden we vaak niet de juiste manier om negatieve verkeerstrends om te buigen.
De grote vraag is: ‘Hoe meet je de impact van veranderingen in de zoekresultaten?’
De oplossing is een analyse van de daling in verkeer. Of te wel: erosie in het verkeer.
Erosie treedt op wanneer organisch verkeer voor zoekwoorden in de loop van de tijd afneemt om een reden die geen verband houdt met een probleem met de website. Een analyse richt zich op het begrijpen van drie patronen:
Het voorbeeld in de onderstaande afbeelding laat zien hoe de organische positie de afgelopen 12 maanden stabiel is gebleven, maar de CTR is gedaald.
Dezelfde weergave met vertoningen in plaats van ranking (aangezien we weten dat deze gelijk is) laat zien hoe vertoningen groeien, maar de CTR ongewijzigd blijft. Meer mensen zien het resultaat maar klikken niet omdat iets anders een beter resultaat lijkt op te leveren.
3 redenen veroorzaken organische verkeerserosie:
Het lastige aan erosie is dat de impact soms moeilijk te volgen is. Je merkt het pas als de daling al een lange tijd bezig is.
Erosie is de afgelopen 3 jaar bijzonder moeilijk te vangen omdat de pandemie het gebruikersgedrag zo sterk heeft verstoord. Veel zoekwoorden hebben dit en vorig jaar veel lagere zoekvolumes omdat de pandemie de vraag deed toenemen.
3 rode vlaggen geven aan of organische verkeerserosie kan optreden:
Maar we kunnen nog een stap verder gaan. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een analyse met veranderingen in organische positie, verkeer, conversies en inkomsten in vergelijking met vorig jaar en betaald verkeer. Hiermee kun je snel patronen herkennen van pagina's die organisch zijn verloren, maar betaald verkeer hebben gewonnen of organisch verkeer hebben verloren met stabiele posities.
Zo kun je zelf zo'n analyse maken:
AI-chatbots en de versnippering van Google Search leggen veel druk op Google. Ik verwacht meer organische verkeerserosie door nieuwe SERP-functies, meer mensen die AI-chatbots gebruiken om antwoorden te krijgen en meer gebruikers die op verticale zoekmachines zoals Amazon, Pinterest of Booking leunen om betere resultaten te vinden.
Om de veranderingen bij te houden, raad ik niet alleen aan om erosie-analyses minstens elke 6 maanden uit te voeren, maar ook om alle data op te slaan en veranderingen in de loop van de tijd te visualiseren.