Neemt jouw organisch verkeer af?

November 25, 2023
Google Search Console

In de afgelopen jaren hebben toename in advertenties, SERP-functies en featured snippets een groot deel van de clicks uit organische resultaten weggesprokkeld, maar Google maakt het niet gemakkelijk om deze veranderingen te begrijpen.

Hoe jij een stapsgewijze analyse uitvoert om erachter te komen of en waarom organische verkeer in de loop van de tijd afneemt. In de afgelopen jaren hebben toename in advertenties, SERP-functies en featured snippets een groot deel van de clicks uit organische resultaten weggesprokkeld, maar Google maakt het niet gemakkelijk om deze veranderingen te begrijpen.    

Het belangrijkste is dat Google onlangs heeft aangekondigd wijzigingen aan te brengen in Zoeken, naarmate meer gebruikers AI-chatbots en platforms zoals TikTok integreren in hoe zij zoeken.    

Het meten van de impact van wijzigingen in de SERP-lay-out op organisch verkeer is complex. Als gevolg hiervan vinden we vaak niet de juiste manier om negatieve verkeerstrends om te buigen.    

De grote vraag is: ‘Hoe meet je de impact van veranderingen in de zoekresultaten?’      

De oplossing is een analyse van de daling in verkeer. Of te wel: erosie in het verkeer.    
 

Wat is erosie in het verkeer?

Erosie treedt op wanneer organisch verkeer voor zoekwoorden in de loop van de tijd afneemt om een ​​reden die geen verband houdt met een probleem met de website. Een analyse richt zich op het begrijpen van drie patronen:

  1. Organisch verkeer gaat naar betaald verkeer
  2. Organisch verkeer neemt af vanwege nieuwe/meer SERP-functies
  3. Organisch verkeer neemt af door minder zoekopdrachten (wordt gewoon minder op gezocht)

Het voorbeeld in de onderstaande afbeelding laat zien hoe de organische positie de afgelopen 12 maanden stabiel is gebleven, maar de CTR is gedaald.    

 

 

Dezelfde weergave met vertoningen in plaats van ranking (aangezien we weten dat deze gelijk is) laat zien hoe vertoningen groeien, maar de CTR ongewijzigd blijft. Meer mensen zien het resultaat maar klikken niet omdat iets anders een beter resultaat lijkt op te leveren.          

3 redenen veroorzaken organische verkeerserosie:

  1. Top- en Shopping-advertenties
  2. SERP-functies zoals Featured Snippets, Instant Answers, Knowledge Panels, afbeeldingscarrousels, videocarrousels of lokale packages.
  3. Het verfijnen van zoekopdrachten leiden gebruikers sneller door de funnel en naar Google in plaats van naar andere websites

Het lastige aan erosie is dat de impact soms moeilijk te volgen is. Je merkt het pas als de daling al een lange tijd bezig is.    

Erosie is de afgelopen 3 jaar bijzonder moeilijk te vangen omdat de pandemie het gebruikersgedrag zo sterk heeft verstoord. Veel zoekwoorden hebben dit en vorig jaar veel lagere zoekvolumes omdat de pandemie de vraag deed toenemen.    
 

Hoe een erosieanalyse uit te voeren

3 rode vlaggen geven aan of organische verkeerserosie kan optreden:

  1. Als de organische positie niet is veranderd, maar het organische verkeer is afgenomen, is dit geen factor wat je kunt beïnvloeden, maar ofwel advertenties of SERP-functies.
  2. Als organisch verkeer/conversies afnemen en betaald verkeer is gestegen, is er waarschijnlijk een verschuiving van organisch naar betaald.
  3. Als organisch verkeer afneemt en betaald verkeer stabiel blijft of ook afneemt, is dit waarschijnlijk een probleem met SERP-functies.    
     

google search console vergelijken

 

Maar we kunnen nog een stap verder gaan. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een analyse met veranderingen in organische positie, verkeer, conversies en inkomsten in vergelijking met vorig jaar en betaald verkeer. Hiermee kun je snel patronen herkennen van pagina's die organisch zijn verloren, maar betaald verkeer hebben gewonnen of organisch verkeer hebben verloren met stabiele posities. 

 

 


Zo kun je zelf zo'n analyse maken:

  1. De eerste stap om erachter te komen of organisch verkeer afneemt of explodeert, is het maken van een klikcurve voor de laatste volledige maand en deze van jaar tot jaar (J/J) vergelijken.
  2. Er is sprake van erosie als de klikcurve lagere klikfrequenties laat zien in vergelijking met het voorgaande jaar. Klikcurven kunnen echter niet vertellen waarom, alleen dat er iets is veranderd. Je moet nog steeds de oorzaak achterhalen, maar houd er rekening mee dat er mogelijk geen enkele hoofdoorzaak is.
  3. Je kunt Google Analytics in combinatie met Search Console gebruiken om de specifieke stappen te beschrijven, omdat dit de meest gebruikte tool voor webanalyse is, maar je kunt de analyse met elke tool opnieuw maken.

 

Bereid je voor op meer organische verkeerserosie

AI-chatbots en de versnippering van Google Search leggen veel druk op Google. Ik verwacht meer organische verkeerserosie door nieuwe SERP-functies, meer mensen die AI-chatbots gebruiken om antwoorden te krijgen en meer gebruikers die op verticale zoekmachines zoals Amazon, Pinterest of Booking leunen om betere resultaten te vinden.

 

Om de veranderingen bij te houden, raad ik niet alleen aan om erosie-analyses minstens elke 6 maanden uit te voeren, maar ook om alle data op te slaan en veranderingen in de loop van de tijd te visualiseren.

jermaya leijen
Jermaya Leijen arrow icon

In de loop der jaren heb ik de liefde ontwikkeld voor automation, AI en data(analyse). Hoewel ik me altijd heb gericht op Google Ads, ben ik al geruime tijd betrokken bij uiteenlopende SEO-projecten. Ik heb mezelf Python en JavaScript aangeleerd om automation en data(verwerking) te kunnen integreren in zowel mijn eigen projecten als die van klanten, met als doel hen te ondersteunen bij het behalen van hun bedrijfs- en omzetdoelstellingen.

Cases Blogs Audit