Interne linkstructuur automatiseren met Python

Oktober 14, 2023
Interne linkstructuur

De interne linkstructuur is erg belangrijk voor SEO. Een goede interne linkstructuur zorgt ervoor dat zoekmachines beter begrijpen waar pagina’s over gaan, de hiërarchische structuur begrijpen van een website en dat pagina’s sneller worden geïndexeerd.

De interne linkstructuur is erg belangrijk voor SEO. Een goede interne linkstructuur zorgt ervoor dat zoekmachines beter begrijpen waar pagina’s over gaan, de hiërarchische structuur begrijpen van een website en dat pagina’s sneller worden geïndexeerd. Google houdt ook van interne links. Wanneer jij een pagina linkt naar een gerelateerde pagina, geef je autoriteit door aan die pagina en help jij Google de structuur van je website beter te begrijpen.
 

Hoe intern linken werkt voor SEO

Intern linken is een van de beste methoden voor SEO. Het heeft een directe invloed op rankings.

 

Linken geeft autoriteit door, of zoals Google het noemt, PageRank. Dus als je een waardevolle pagina wilt opwaarderen, kun je er links naar toevoegen vanaf gerelateerde pagina's.


Of andersom, als je een blogbericht een boost wilt geven, kun je het wat links sturen vanaf een relevante pagina met meer verkeer om er wat 'linkjuice' aan door te geven. Even heel simpel gezegd dan.

De juiste ankertekst gebruiken voor links is ook belangrijk. Je wilt niet te agressief zijn met het gebruik van zoekwoorden. Er zit veel nuance in een goede interne linkstrategie.
 

Hoe intern linken werkt met Python

Ik leg in dit artikel uit hoe ik dit handmatige proces op grote schaal kan uitvoeren met Python. Zo ziet mijn geautomatiseerde interne linkingproces eruit:

  1. Maak een Excel-sheet met pagina’s en zoekwoorden.
  2. Gebruik een Python script om door een eigen zoekmachine te zoeken naar pagina’s binnen de eigen website. Deze worden op basis van fuzzy-matching aanbevolen.
  3. Het script voegt je sheet toe met interne linkopties in de kolommen ernaast. Tot een maximum van 10.

Registreer een aangepaste zoekmachine

Google houdt er niet van als scripts zoals Python zoekresultaten proberen te scrapen. Maar daar heeft Google ook een oplossing voor bedacht. Je kunt in Google Console Cloud je eigen zoekmachine maken. Met een API kun je het Python script opdracht geven om in een loop te zoeken naar goede interne linkmogelijkheden.

Maak je eigen zoekmachine. Ga naar Google Cloud Console. Meld je aan met een e-mailadres. Als je geen Google Cloud-account hebt, moet je er een aanmaken en een factureringsaccount instellen, zelfs als je van plan bent een gratis dienst te gebruiken.

Maak een nieuw project aan. In de Cloud Console zie je bovenaan de pagina een dropdown naast 'Google Cloud Platform'. Klik erop om een nieuw project aan te maken. Je kunt het de naam geven die je wilt en vervolgens op 'Create' klikken. Ik maak altijd per domein een project aan.

Schakel de Custom Search API in voor je project: Ga naar de sectie ‘Bibliotheek’ in de Cloud Console. Hier zie je alle beschikbare API's. Zoek naar ‘Custom Search API’ en schakel deze in voor je project.

 



Maak nu de API-sleutel aan. Nadat je de API hebt ingeschakeld, ga je naar de sectie 'Credentials' via het navigatiemenu aan de linkerkant. Klik op 'Credentials aanmaken' en kies vervolgens 'API-sleutel'. Je nieuwe API-sleutel wordt aangemaakt en weergegeven in een pop-upvenster.

Vergeet niet om 'api_key' in de code te vervangen door de sleutel die je hebt gegenereerd. Vergeet ook niet om je API-sleutel te beveiligen. Deel hem niet met anderen en publiceer hem niet. Als de sleutel gecompromitteerd is, kunnen anderen deze gebruiken, wat kan leiden tot kosten op het factureringsaccount. Voor een normaal domein kun je nog steeds de gratis versie gebruiken.

Houd er rekening mee dat het gebruik van Google's Custom Search JSON API niet gratis is, dus zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de kosten voordat je verder gaat.


Verkrijg een zoekmachine-ID. Om een aangepaste zoekmachine-ID (CX) te verkrijgen, moet je een aangepaste zoekmachine (CSE) maken. Zo doe je dat:

  1. Ga naar de startpagina van Google Custom Search (cse.google.com).
  2. Klik links op 'Nieuwe zoekmachine' en voer de benodigde informatie in.
  3. Zet in het vak 'Sites om te doorzoeken' de website(s) die je met de aangepaste zoekmachine wilt laten doorzoeken.
  4. Klik op 'Aanmaken' onderaan de pagina.


Nadat je CSE hebt aangemaakt, heb je toegang toe via het configuratiescherm. Op deze pagina kun je de zoekmachine aanpassen (look and feel, zoekfuncties, enz.) indien nodig. Je zoekmachine-ID vind je op het tabblad Basis onder 'Details'. Het staat vermeld als 'Zoekmachine-ID'.

 


Vergeet niet om 'cse_id' in je Python-code te vervangen door deze ID. Hierdoor kun je de aangepaste zoekmachine gebruiken met de Google Custom Search JSON API.
 

Merk op dat er kosten zijn verbonden aan de Google Custom Search JSON API. Afhankelijk van hoe vaak je de crawl gebruikt.


Nu is het tijd om het script uit te voeren. Download hiervoor Python versie 3.8 of hoger. En Pycharm of een ander IDE. Open daarna de IDE en maak een nieuw project aan. Importeer het script en de CSV, die nodig is als input.

Voer het script uit. Zodra je jouw domein, API-sleutel en zoekmachine-ID hebt ingevoerd, is het script klaar om te worden uitgevoerd.
 


Na voltooiing wordt het nieuwe CSV-bestand automatisch gedownload naar je downloadmap. Het gebruikt de zoekmodifier 'site:domein.nl +keyword', vindt dan pagina's en controleert of ze al naar de pagina linken.

 



Pagina's die al gelinkt zijn, worden uitgesloten. Het is dus hetzelfde proces als handmatig, maar het doet het in bulk voor alle URL's in je sheet in een paar seconden.

jermaya leijen
Jermaya Leijen arrow icon

In de loop der jaren heb ik de liefde ontwikkeld voor automation, AI en data(analyse). Hoewel ik me altijd heb gericht op Google Ads, ben ik al geruime tijd betrokken bij uiteenlopende SEO-projecten. Ik heb mezelf Python en JavaScript aangeleerd om automation en data(verwerking) te kunnen integreren in zowel mijn eigen projecten als die van klanten, met als doel hen te ondersteunen bij het behalen van hun bedrijfs- en omzetdoelstellingen.

Cases Blogs Audit