Conversies vs. Conversies bij tijd

Februari 20, 2024
Google Ads

Het bijhouden van conversies is historisch gezien op zijn best een beetje onduidelijk in Google Ads. We wisten welke conversies er plaatsvonden en – in de meeste gevallen – wat de waarde van die conversies was [...]

Het bijhouden van conversies is historisch gezien op zijn best een beetje onduidelijk in Google Ads. We wisten welke conversies er plaatsvonden en – in de meeste gevallen – wat de waarde van die conversies was. 

Het bleek echter uitdagender om vast te stellen wanneer er na een klik een conversie plaatsvond. Hoewel dit op het eerste gezicht een klein detail lijkt, kan het tijdstip van conversies adverteerders aanzienlijke inzichten verschaffen, zoals meer informatie over de klantreis. 

Dat is waar de rapportagefuncties 'Conversion By Time' van Google om de hoek komt kijken. In dit bericht gaan we kijken naar de kolommen voor conversie op basis van tijdrapportage in Google Ads, inclusief hoe je deze kunt gebruiken en wat je ervan kunt leren. 
 

Conversions by time: waar vind je die

Voor velen lijkt dit misschien voor de hand liggend, maar ik zie het in minder dan 30% van de accounts die ik controleer. Dit gaat over aangepaste conversiekolommen. Het niet gebruiken ervan heeft twee belangrijke nadelen: je krijgt geen specifieke inzichten over conversies en je krijgt niet de werkelijke conversietijd te zien. 

Wat je moet doen is eenvoudig: 1) Maak een aangepaste kolom, 2) Selecteer 'Conversies (op basis van conversietijd)', 3) Kies de 'Conversieactie' filter rechts, 4) Selecteer jouw conversie, en 5) Klaar! Met deze aanpassing krijg je wel: de conversieratio voor die specifieke conversie, de precieze prestaties van die specifieke conversie, en de exacte CPA voor die specifieke conversie. 

 


De rapportage 'Op conversietijd' van Google is een rapportagestatistiek die je het tijdsbestek laat zien waarin conversieacties zijn voltooid, en niet alleen wanneer op de advertenties is geklikt. Dit kan een veel beter idee geven van hoeveel transacties je op een specifieke dag ziet via Google Ads. 

 


Je kunt deze gegevens als statistiek toevoegen aan je standaard Google Ads interface. Deze statistieken zijn van onschatbare waarde, omdat gebruikers in veel gevallen niet op dezelfde dag klikken en converteren, wat discrepanties kan veroorzaken tussen de Google Ads data en de Google Analytics 4 data. Deze geven je ook een veel beter inzicht in hoe lang het duurt voordat gebruikers een conversie genereren nadat ze op je advertentie hebben geklikt.


 

jermaya leijen
Jermaya Leijen arrow icon

In de loop der jaren heb ik de liefde ontwikkeld voor automation, AI en data(analyse). Hoewel ik me altijd heb gericht op Google Ads, ben ik al geruime tijd betrokken bij uiteenlopende SEO-projecten. Ik heb mezelf Python en JavaScript aangeleerd om automation en data(verwerking) te kunnen integreren in zowel mijn eigen projecten als die van klanten, met als doel hen te ondersteunen bij het behalen van hun bedrijfs- en omzetdoelstellingen.

Cases Blogs Audit Tooling