Broad-match. Is AI de toekomst betreft match types?

November 15, 2023
Google Ads

Is brede zoekwoorden de toekomst? Dat is een vraag van veel SEA-specialisten. Nu heb je nog de keuze uit exact-match, phrase-match en broad-match. In 2021 had je ook nog een Modified Broad-Match.

Is brede zoekwoorden de toekomst? Dat is een vraag van veel SEA-specialisten. Nu heb je nog de keuze uit exact-match, phrase-match en broad-match. In 2021 had je ook nog een Modified Broad-Match. 

Maar als ik een voorspelling mag doen, dan hebben we later alleen nog maar de keus uit Broad Match. Maar waarom? 

Breed zoeken bestaat al sinds het begin van Google Ads, maar het was niet altijd goed. Ongeveer vijftien jaar geleden begon het echter aan momentum te verliezen. In die tijd kon het bijvoorbeeld een zoekopdracht als 'een huisdierverzekering' koppelen aan een irrelevant zoekopdracht zoals 'traktaties voor huisdieren'. 

Dankzij recente ontwikkelingen in AI en voortdurende updates is breed zoeken nu in staat om nuance en context beter te interpreteren. 
 

Breed zoeken in Google Ads

Google kan dus door AI steeds beter begrijpen wat een zoekopdracht inhoudt. Maar niet alleen tot aan deze zoekopdracht. Door AI weet Google ook steeds beter in welk stadium van de fase van verkoop een bezoeker zit. Google weet dus bijvoorbeeld ook dat je al wat onderzoek gedaan hebt door de zoekopdrachten die een bezoeker uitvoert. 
 

Er is geen alt-tekst opgegeven voor deze afbeelding


Zoals hierboven omschreven, dan zie je dat ‘Broad Match’ veel meer signalen heeft dan Exact en Phrase. Zo gebruikt Google de landingspagina, andere zoekwoorden in de advertentiegroep, vorige zoekopdrachten van de gebruiker, voorspellende conversieratio’s per advertentiegroep en ander gebruikerssignalen. 

Broad March heeft dus meer signalen. In combinatie met slim bieden zorgt dit voor betere prestaties op basis van wie er zoekt. Als een zoekwoord signalen krijgt over het eerdere zoekgedrag van een gebruiker en de marketeer weet dat een specifieke doelgroep consequent beter presteert dan het gemiddelde, kan dit een doelsegmentatie rechtvaardigen die zinvolle bedrijfsresultaten oplevert. 
 

Google Ads Broad Match bij voldoende conversiedata

Wanneer ga je Broad Match testen?

  1. Als het account al voldoende conversiedata heeft opgebouwd.
  2. Als het account al een tijd lang geen stijging of daling in conversievolume heeft.
  3. Zoekwoorden waar al veel conversiedata aanwezig is. 
     

Wat heb ik gedaan

Om de efficiëntie te verhogen, heb ik besloten om campagnes waar mogelijk te consolideren. Dit betekent dat ik vergelijkbare campagnes met dezelfde doelen heb samengevoegd, waardoor we een gezamenlijk budget en één biedstrategie kunnen hanteren. 

Voor optimalisatie van de prestaties heb ik overgeschakeld naar slim bieden. Hierbij heb ik ervoor gezorgd dat alle campagnes met dezelfde doelen nu een gezamenlijk budget en één consistente biedstrategie delen. Dit maximaliseert de efficiëntie van smart bidding. 

Bij het implementeren van slim bieden heb ik ervoor gezorgd dat de strategie geoptimaliseerd is voor dezelfde marginale kosten per conversie. 

Ik heb de advertentiegroepen thematisch opgezet. Dit betekent dat ik zoekwoorden zorgvuldig heb georganiseerd, waardoor het algoritme beter begrijpt welke zoekopdrachten relevant zijn voor onze advertenties. Een betere organisatie draagt bij aan een effectievere targeting. 

Voor een verbeterde relevantie heb ik besloten om voor elke advertentiegroep een unieke landingspagina te gebruiken. Hierdoor wordt de gebruiker direct naar content geleid die specifiek is afgestemd op het geadverteerde product of de dienst, wat de kans op conversie vergroot.  

Belangrijk om verder op te merken:

  1. Verminder het aantal zoekwoorden, filter op conversies of conversiepercentage en je zult zien dat 10 - 15% van de zoekwoorden 80-90% van de resultaten oplevert. Zorg ervoor dat ze zeer relevant voor elkaar zijn en rond één thema zijn georganiseerd. Met breed zoeken worden zoektermen vastgelegd die niet in aanmerking komen voor weergave vanwege weinig verkeer.
  2. Breed zoeken omvat alle andere zoektypen. Dupliceer daarom niet hetzelfde zoekwoord in verschillende zoektypen, omdat dit de optimalisatie alleen maar schaadt. Gebruik in plaats daarvan Segmenteer > Zoektermen op zoektype.
  3. Breed zoeken is het meest effectief wanneer het wordt gecombineerd met Slim bieden, aangezien Slim bieden de veilingen op zoektermniveau optimaliseert en automatisch biedingen uitvoert.
  4. Wacht 30 conversies en analyseer de resultaten door in het gebruikersinterface op Segmenteren -> Zoektermen op zoektype te klikken. 
     

Er is geen alt-tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

Conclusie Broad Match

Slimme biedalgoritmen zijn slimmer geworden. Door data te consolideren kunnen ze beter presteren. De keuze om een deel van de campagnestructuur te segmenteren wordt niet langer een keuze van best practice, maar een keuze van wat het beste is voor een campagne. 

Zoekopdrachten zijn de afgelopen drie jaar ingrijpend veranderd, waardoor marketeers efficiëntie kunnen behalen door gegevens te consolideren en intenties te achterhalen. Breed zoeken helpt marketeers hun bereik uit te breiden en campagnes eenvoudiger te beheren door consolidatie. 

Een goed doordachte aanpak van testen is noodzakelijk voordat je overgaat naar een strikte, uniforme matchtype-structuur. Formuleer een hypothese en elimineer zo veel mogelijk variabiliteit om de resultaten van matchtypes het beste te begrijpen. 
 

jermaya leijen
Jermaya Leijen arrow icon

In de loop der jaren heb ik de liefde ontwikkeld voor automation, AI en data(analyse). Hoewel ik me altijd heb gericht op Google Ads, ben ik al geruime tijd betrokken bij uiteenlopende SEO-projecten. Ik heb mezelf Python en JavaScript aangeleerd om automation en data(verwerking) te kunnen integreren in zowel mijn eigen projecten als die van klanten, met als doel hen te ondersteunen bij het behalen van hun bedrijfs- en omzetdoelstellingen.

Cases Blogs Audit