Automatiseren van prijsextensies in Google Ads

December 8, 2023
Google Ads

De Google Ads prijsextensie is voor adverteerders een fantastische extensie. Door prijzen vooraf in de advertentie aan te geven en aanbiedingen te promoten via de prijsextensie stijgt in de meeste gevallen de doorklikratio (CTR) van een advertentie.

De Google Ads prijsextensie is voor adverteerders een fantastische extensie. Door prijzen vooraf in de advertentie aan te geven en aanbiedingen te promoten via de prijsextensie stijgt in de meeste gevallen de doorklikratio (CTR) van een advertentie.   

Er is een grote ergernis onder SEA-specialisten: de Google Ads prijsextensie is een rare eend in de bijt, want deze extensie bevat vaak geen accurate en heldere informatie. Maar no worries: daar heb ik wel een oplossing voor!   

Er zijn namelijk gelukkig wel mogelijkheden om je prijsextenstie (semi) automatisch up-to-date te houden. Op deze manier  kun jij gebruikmaken van de duidelijke voordelen van de Google Ads prijsextensie, maar zonder consumenten te misleiden met niet bestaande vanaf-prijzen. In dit blog krijg jij de handvatten om jouw Google Ads prijsextensies dynamisch te laten updaten.


  1. Plaats het script in een Single account.
  2. Het werkt alleen als een productgroep minimaal 3 producten heeft.
  3. Kopieer jouw Google Merchant Centre ID in rij 2.
  4. Kopieer de spreadsheetsjabloon
  5. Pas de landcode en het aantal dagen historische data aan. En wijzig PriceType indien nodig.
  6. Activeer de Advanced API 'Shopping content’.


Voer het script uit. In het logboek zie je de producttypen. Deze konden niet gekoppeld worden op basis van de breadcrumbs. Voeg ze eenmalig handmatig toe als label per advertentiegroep.   

Bijvoorbeeld: label een advertentiegroep: Laptops aan een advertentiegroep over laptops. Nu worden de top performers ingesteld als prijsextensie. Voer het elk uur of elke dag uit.   
 

Hoe werkt het script

Het script kijkt of een producttitel langer is dan 25 tekens. Als dat zo is. Dan wordt kolom C van het blad leeg gelaten. Als de producttitel korter is dan 25 tekens, dan wordt deze toegevoegd in kolom C als een herschreven titel.   

Voor producten die langer zijn dan 25 tekens, moet je kolom C zelf één keer invullen. De titel van GMC wordt getoond in kolom B. Samen met de product_ID. Deze moet je eenmalig invullen.

 


Dit geldt ook voor de omschrijving. Maar voor de beschrijving kun je de USP's van de verkoper gebruiken, bijvoorbeeld (Op voorraad, Gratis verzending, etc). Zodra je de kolommen C en D hebt ingevuld, kun je het script opnieuw uitvoeren. Ik zou het script bijvoorbeeld dagelijks laten draaien voor prijs- en voorraadupdates. Het overschrijft de kolommen C en D niet. Je kunt deze kolommen op elk gewenst moment bijwerken.
 

💣
V3 komt eraan. Deze zal naar verwachting binnen 2 weken live zijn. Hierin ga ik de productfeed opnemen om automatisch beschrijvingen toe te voegen. En indien mogelijk ook andere variabelen in de titel. Bijvoorbeeld dat het de kop uit een ander veld moet halen, zoals short_title.
jermaya leijen
Jermaya Leijen arrow icon

In de loop der jaren heb ik de liefde ontwikkeld voor automation, AI en data(analyse). Hoewel ik me altijd heb gericht op Google Ads, ben ik al geruime tijd betrokken bij uiteenlopende SEO-projecten. Ik heb mezelf Python en JavaScript aangeleerd om automation en data(verwerking) te kunnen integreren in zowel mijn eigen projecten als die van klanten, met als doel hen te ondersteunen bij het behalen van hun bedrijfs- en omzetdoelstellingen.

Cases Blogs Audit