Freelance Digital Marketing Consultant

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Attributie binnen Amazon. Hoe werkt het?

Een goede advertentiestrategie omvat een goed begrip van de Amazon attributiemodellen en de verschillen in attributie in verschillende advertentietypen.

Je moet bewust zijn van de impact die de verschillen in attributie op de data hebben. 

Je moet rekening houden met de duur van de verkoopcyclus bij het beheren van Amazon advertenties en de impact die verschillende verkoopcycli kunnen verklaren op uitgaven en data. 

Het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in de data die je ziet en in de interpretatie ervan.

Want binnen Amazon heb je drie dashboards, die elk een ander attributiemodel hanteert. De drie dashboards zijn:

  1. Seller central, ook wel bekend als de 3P’s. Het dashboard wat externe verkopers gebruiken.
  2. Advertising Console, voorheen Amazon Marketing Services – gebruikt door dashboard verkopers.
  3. Amazon DSP.

Sponsored Product campagnes

  1. Een transactie wordt gemeten op een 7-daagse toeschrijvingsvenster (attribution window). Dit betekent dat als een gebruiker op een advertentie klikt, deze zeven dagen later terugkeert en een product koopt, Amazon dit toeschrijft aan de klik van 7 dagen geleden.
  2. Transacties worden toegewezen aan de laatste advertentie waar een bezoeker op heeft geklikt.

Het attributiemodel van product ASIN targeting valt onder dezelfde regels als de attributie van Sponsored Products.

Sponsored Brands campagnes

  1. Transacties worden gemeten op een 14-daagse toeschrijvingsvenster.
  2. Transacties worden toegewezen op basis van het Last Touch model. Te vergelijken met Last Click Model van Google Analytics.
  3. Dit betekent dat als een bezoeker klikt op een advertentie en een product koopt met jouw merknaam erop, Amazon de transactie aan die campagne toeschrijft. Dit betekent dat als je een campagne hebt over de merknaam “Intertoys” en een andere “Intertoys bordspellen”. Als beide producten deel uitmaken van een campagne, schrijft Amazon elke verkoop toe aan elk product met zijn eigen merknaam. Dus als je op dat moment alleen prestaties wilde zien over “Intertoys bordspellen”, dit niet op deze manier gecontribueerd kan worden, omdat die ook wordt toegewezen aan “Intertoys”.

Het bovenstaande noemen ze ook wel een ‘Halo-verkoop’. Deze maken deel uit van de verkopen, die worden toegeschreven aan een gesponsorde campagne en zijn een goede indicatie dat kopers voor andere producten gaan dan degene waarop ze oorspronkelijk hebben geklikt. Deze verkopen wijzen ook naar de laatste advertentie waarop een gebruiker heeft geklikt. Dit heeft een positief effect op jouw ACoS, aangezien Amazon meer verkopen toeschrijft aan de advertentiecampagne.

Wat je moet weten over de attributiemodellen van Amazon

Helaas houdt Amazon de attributie anders bij, afhankelijk van de advertentietypen en het platform dat je gebruikt. Voor leveranciers en verkopers is het toeschrijvingsvenster voor Sponsored Brands dus 14 dagen, wat betekent dat alle transacties die binnen dat tijdsbestek worden gedaan na het klikken op een advertentie, worden toegevoegd aan de rapportage.

Voor degenen met API-toegang, kun je echter 7, 14 of 30 dagen kiezen voor zowel leveranciers als verkopers. Voor Sponsored Products is dit zeven dagen, en de adverteerder moet de verkoper van het betreffende product zijn. Als het product wordt gedistribueerd door een andere verkoper, neemt Amazon het niet op in de campagne.

Het belangrijkste is om voorzichtig te zijn met de analyse: vergelijk appels-met-appels zoveel mogelijk binnen het juiste tijdsbestek.

Merkbekendheid en transacties zijn bijvoorbeeld twee afzonderlijke doelen met verschillende KPI’s, en campagne metingen moeten hiermee rekening houden.

Conclusie attributiemodellen Amazon

Amazon campagnes vallen in twee categorieën: Sponsored Products en Sponsored Brabns. Elke categorie heeft zijn eigen attributiemodel.

Ongeacht het advertentietype dat je gebruikt, is de conversievertraging in conversiedata een van de moeilijkste factoren in Amazon. Een campagne heeft een gemiddelde toeschrijvingsvenster van 7 dagen, maar je moet soms wel tot 5 dagen wachten totdat de data daadwerkelijk up-to-date zijn. 

Als je een korte termijn sales actie doet, dan lijkt het erop dat je campagne slecht heeft gepresteerd. Deze vertraging heeft effect op de gehele Amazon strategie. Als je agressief wilt bieden, weet je pas later de impact van het bod op het aantal transacties. 

Met Google Analytics en andere platformen heb je vaak realtime data (max 24 uur). Met Amazon zijn de volledige inkomsten voor de periode pas ten minste een paar dagen daarna beschikbaar.

Anderzijds is de korte attributie cycli van Amazon een beperking in het rapporteren van data. Dit geldt met name voor klanten met lange verkoopcycli. 

Amazon maakt het moeilijk om de ware impact van campagnes te begrijpen, omdat niet alle verkopen het resultaat van een advertentieklik wordt noodzakelijkerwijs toegeschreven aan een campagne. 

De korte toeschrijvingsvenster op Amazon is een belangrijke oorzaak. Het type product kan ook van invloed zijn op het al dan niet klikken op advertenties worden toegeschreven aan de totale verkoop.

Bij het shoppen voor huwelijk artikelen hebben klanten bijvoorbeeld meestal een lange verkoopcyclus, overwegen ze verschillende opties, kleuren, thema’s en meer. Niet alleen duurt het proces van huwelijksplanning een lange tijd moeten meestal meerdere mensen meewegen bij huwelijksbeslissingen. De korte attributie cyclus van Amazon is waarschijnlijk niet geschikt voor dit soort type producten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Stuur mij een bericht