Freelance Digital Marketing Consultant

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Aanmaken events in Google Analytics 4

Hoe maak je events aan in Google Analytics 4 (GA4)? Dat is een terechte vraag die je kunt stellen als je een Google Analytics 4 property hebt aangemaakt. 

De eerste keer dat ik de property voor een van mijn klanten had aangemaakt in GA4 wist ik even niet wat ik zag….

In vergelijking met Universal Analytics zijn er veel wijzigingen aangebracht. En grote wijzigingen moet je altijd even wennen. 

Daarom heb ik mij de afgelopen weken verdiept in de nieuwe GA property en leg ik in dit artikel uit hoe je events aanmaakt in GA4. Meer weten over GA4? Ik heb een Google Analytics 4 handleiding geschreven.

Gebeurtenissen (events) wijzigen in de gebruikersinterface van GA4

Voorheen moest je gebeurtenissen wijzigen en aanmaken in Google Tag Manager. Ik raad dit nog steeds aan, maar in GA4 heb je de mogelijkheid om events rechtstreeks te wijzigen in de  gebruikersinterface. 

GA4 wilt het voor de gemiddelde marketeer, zonder technische kennis, makkelijker maken om events aan te maken en te wijzigen om de prestaties van de campagnes en kanalen beter te meten.

Events wijzigen in GA4

Een van de events die je kunt aanmaken en waar je data van kunt verzamelen zijn uitgaande clicks.

Wanneer de uitgaande klikgebeurtenis echter wordt geactiveerd, wordt deze feitelijk verzameld als slechts een ‘klik’ en wordt deze als volgt weergegeven:

gebeurtenissen wijzigen in ga4

Zoals je hierboven ziet is de parameter_name link_url. Het is nu lastig te bepalen welke click dat dan geweest is en daarom wil ik dit event hernoemen naar bijvoorbeeld ‘outbound_click’. Het is voor mij als marketeer dan duidelijker naar waar ik naar kijk.

Voorheen moest je dit als label of action in Google Tag Manager wijzigen. Nu kun je dus heel eenvoudig met de wijzigingsfunctie in GA 4 de parameter_name wijzigen.

Klik op ‘Gebeurtenis wijzigen’

Je begint in het rapport ‘Alle gebeurtenissen’ in GA4 en klikt rechtsboven in de gebeurtenissentabel op de eerste knop voor ‘Gebeurtenis wijzigen’.

gebeurtenis wijzigen

Je komt vervolgens in het scherm ‘Gebeurtenis wijzigen’ en klik dan op ‘Maken’.

modify events ga4

Configureer de gebeurtenis

In de tweede stap ga ik de klikgebeurtenis wijzigen, zodat het in de toekomst een ‘outbound_click’ wordt genoemd. Je kunt zoals je ziet de naam eenvoudig wijzigen. 

Dit is trouwens niet de nieuwe gebeurtenisnaam, maar een beschrijving van wat de wijziging is.

Gebruik het om je actie te omschrijven, zodat je ook over een paar maanden weet waarom en wat je hebt uitgevoerd. 

In mijn geval gebruik ik “click to outbound_click”, wat duidelijk maakt dat ik deze gebeurtenis ga wijzigen.

configureren ga4 event

Vervolgens specificeer ik welke gebeurtenis ik wil wijzigen met behulp van het veld ‘overeenkomende voorwaarden’. In mijn geval is de gebeurtenisnaam gelijk aan een klik.

matching conditions google analytics 4

Vervolgens geef ik aan wat de wijziging zou moeten zijn. In mijn geval moet de event_name worden gewijzigd naar de waarde ‘outbound_click’.

outbound clicks ga4

Zo eenvoudig is het. Klik op ‘Maken’ om de nieuwe gewijzigde gebeurtenis op te slaan. Je kunt de wijziging nu zien in de interface ‘Gebeurteniswijziging’.

Test de wijziging in het realtime rapport van GA4

De derde en laatste stap is om te bevestigen dat de wijziging werkt zoals bedoeld. Dit kun je heel eenvoudig doen door naar de website te gaan en op een outbound click URL te klikken. Om te controleren of het inderdaad goed wordt geactiveerd, ga je naar het realtime rapport van GA4 om te kijken of de teller van 0 naar 1 gaat.

event aanmaken ga4

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Met mijn expertise en jouw ambitie komen we verder.

Jermaya heeft een simpele missie: bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken en/of hun omzet te verhogen. Een persoonlijke sfeer, korte lijnen en snel schakelen is wat je van mij kunt verwachten.

Stuur mij een bericht