zoekmachine adverteren

Aangepaste rapporten en dashboards in Google Merchant Center

22 december, 2020

aangepaste rapporten in google merchant centre
Freelance AdWords specialist

By Jermaya

dec 22, 2020

Aangepaste rapporten en dashboards in Google Merchant Center

Als het gaat om e-commerce, is het beheren en analyseren van data een van de beste manieren om de prestaties te verbeteren. Gelukkig is er een nieuwe functie in het Google Merchant Center die extra inzicht geeft in hoe jouw producten presteren.

Adverteerders kunnen nu aangepaste rapporten en dashboards maken om te zien hoe hun producten presteerden in verschillende Google-programma’s, waaronder Shopping, Shopping Actions (Buy on Google) en Surfaces across Google (de gratis resultaten).

Maak een rapport

Om toegang te krijgen tot de rapportagefunctie, log je in op het Merchant Center en klik je op “Prestaties” in het menu aan de linker zijbalk. Je ziet daaronder “Uw rapporten”.

Je kunt de rijen en kolommen van het rapport aanpassen om de prestatiestatistieken weer te geven waarin je bent geïnteresseerd, en om te zien hoe deze overeenkomen met verschillende productkenmerken, zoals merk, producttype of aangepaste labels.

De transactiedata voor Shopping Actions, hetzij voor het gehele productassortiment, of op artikelniveau voor bepaalde statistieken, zijn ook beschikbaar.

Om aan de slag te gaan, klik je op “Rapport maken” en sleep je verschillende opties van het zijpaneel naar rijen of kolommen. De opties zijn gegroepeerd in 1) Prestaties, 2) Productkenmerken, 3) Datum en 4) Overige. In de toekomst zal dit nog zeker uitgebreid worden. 

In het dropdownmenu ‘Prestaties’ kun je kiezen of je klikken, CTR en vertoningen in het rapport wilt weergeven. De rapportage is niet zo gedetailleerd of robuust als in Google Analytics, maar je kunt op deze manier toch een goed beeld krijgen van jouw algemene prestaties.

Vanuit het dropdown-menu ‘Productkenmerken’ kun je kenmerken op artikelniveau, zoals merk, producttype, Google-productcategorie, product-ID, aangepaste labels, titels en meer, aan jouw rapport toevoegen.

Je kunt zelfs kiezen welk niveau van producttype of categorie je wilt weergeven, dus als je een product taxonomy hebt zoals ‘accessoires > riemen > leren riemen’, dan kun je ervoor kiezen om het eerste niveau (accessoires), het tweede niveau (riemen), de derde laag (lederen riemen), of een combinatie van de lagen.

Met de vervolgkeuzelijst ‘Datum’ kun je de prestatiestatistieken in de loop van de tijd uitgesplitst zien. Je kunt het datumbereik in de rechterbovenhoek van jouw rapport aanpassen om te beslissen hoe ver je wilt terugkijken.

Met de vervolgkeuzelijst ;Overige; kunnen gebruikers een kolom of rij “Programma” aan het rapport toevoegen. Als jouw producten zijn ingeschakeld voor Shopping-advertenties, Surfaces across Google en Shopping Actions, kun je de prestaties voor elk programma uitgesplitst analyseren. Dit is logisch om te gebruiken in combinatie met de opties voor klikken, CTR en vertoningen uit de prestatiestatistieken.

De standaardweergave is een tabel of spreadsheet, maar je kunt er ook voor kiezen om data weer te geven als lijndiagram, staafdiagram, gestapeld staafdiagram of cirkeldiagram.

Maak een dashboard

Je kunt de aanpasbare dashboardopties openen door in te loggen bij Google Merchant Center, op ‘Prestaties’ te klikken in het menu aan de linkerkant en ‘Uw rapporten’ te selecteren. Van daaruit heb je de mogelijkheid om over te schakelen naar het tabblad ‘Uw dashboards’ bovenaan het venster.

Nadat je op “Dashboard maken” hebt geklikt, kun je het een naam geven op het volgende scherm. Je kunt ook jouw bestaande rapporten koppelen, nieuwe maken of scorekaarten maken met enkele basis prestatiestatistieken door op het blauwe plusteken te klikken.

Jouw dashboard kan minstens 80 rapporten of scorekaarten weergeven! Ik heb gemerkt dat het aantal verandert op basis van de grootte van onze computermonitor, dus het kan veel hoger zijn. Dit is in ieder geval een eenvoudige manier om verschillende rapporten op te slaan en ze in één oogopslag te raadplegen.

Deze nieuwe rapportagefuncties zullen niet veel werk verzetten als het gaat om het opstellen van een succesvolle campagnestrategie met Shopping-advertenties, maar ze zijn zeker informatiever dan wat eerder beschikbaar was in het Google Merchant Center.